Del : SMS
Berlingske Business

Vækstpakker kan ende som en fuser

Thorning og Vestager leverede årets politiske citater
Foto:

Både politikere og mange erhvervsorganisationer har travlt med at sælge vækstpakker som den helt store redning for dansk økonomi. Men realiteten er, at de næppe får nogen større betydning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forkromede vækst- og jobpakker, som på kort tid får det til at myldre frem med nye job, og som hurtigt flytter dansk økonomi fra kulde til varme, er en ren drøm. De findes ikke i virkeligheden.

Det vurderer flere økonomer, mens det vælter frem med jobpakker, som lover bedre tider.

LO præsenterede et udspil for få dage siden og nu foreslår interesseorganisationen Dansk Industri (DI) og tænketanken Cepos begge, at skatten på selskaber sænkes fra 25 til 20 procent. Regeringen har annonceret, at den kommer med en vækstpakke omkring 1. marts.

»Men der er ikke nemme og hurtige løsninger, som med et snuptag skaber en masse nye job. Det kan godt hjælpe lidt, at sætte selskabsskatten ned. Men det er noget, som først vil gavne os på længere sigt,« siger professor ved Aarhus Universitet, Bo Sandemann Rasmussen.

Fælles for de mange vækstpakker er da også, at de lover typisk 15.000 til 20.000 nye job. Men det er kun lidt mere, end ledigheden ventes at stige i år. Set i forhold til de 170.000 job, som er mistet herhjemme siden foråret 2008, er det også småt med, hvad nye vækstpakker i bedste fald vil betyde.

»Men får let den tanke, når der snakkes om vækstpakker, at de på dramatisk vis gør det hele meget bedre. Men de planlagte pakker vil i bedste fald alene hindre arbejdsløsheden i at stige. Det er umuligt for Danmark alene gennem økonomisk politik og på kort sigt, at banke det hele i vejret,« siger cheføkonom i Sydbank, Jacob Graven.

Dansk økonomi sidder fast i den værste og mest sejlivede krise i nyere tid. På sjette år i træk snegler væksten sig af sted med enestående lav fart.

Svag konkurrenceevne, faldende boligpriser og stigende ledighed er årsagen. Mange andre lande er også lammet af den største nedtur siden 1930erne. Det skaber frygt for fremtiden og får mange til at holde igen med forbrug og investeringer.

»Kun et langt sejt træk over de næste mange år kan rette op på det. Der er ikke hurtige genveje ud af krisen,« siger Helge J. Pedersen, cheføkonom hos Nordea.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere