Del : SMS

Vækstpakke på vej i blå indpakning

vækst
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) varsler nye vækst-initiativer. Foto:

En vækstpakke med eventuelle afgiftslettelser til erhvervslivet møder modstand hos Enhedslisten. Modsat hilser den borgerlige blok regeringens vækstpakke velkommen.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny aftale med de borgerlige partier om at stimulere væksten herhjemme.

Det scenario tegner sig, efter at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) nu varsler en ny vækstpakke, som skal gøre Danmark klar til opsvinget.

Regeringens traditionelle støtteparti, Enhedslisten, er yderst skeptisk over for en ny vækstpakke, hvis meningen med den er at lette afgifterne for erhvervslivet. De borgerlige partier, derimod, er betydeligt mere positive over for tanken.

»Det er jo bare mere af det samme, som ikke rigtigt batter noget. Det undrer mig, at man ikke bruger finanspolitikken til at stimulere væksten. Statsministeren burde også bruge mere energi på at sikre, at regeringens sociale ben blev stærkere,« siger Enheds­listens erhvervsordfører, Stine Brix.

Hun fremhæver desuden, at man skal være påpasselig med at se på afgifterne.

»De fleste er der jo af en årsag, for eksempel for at mindske energiforbruget og forureningen.«­

Helle Thorning-Schmidt bebudede i et interview i gårsdagens Jyllands-Posten en vækstpakke, der skal gøre danske virksomheder mere konkurrencedygtige og give forbrugerne bedre muligheder.

Ifølge avisens oplysninger skal det ske ved at lette bureaukratiet for de danske virksomheder samt øge konkurrencen i detailhandlen. Der menes også at være overvejelser om at lette afgifterne for erhvervslivet, om end statsministeren nedtoner forventningerne til den del af pakken.

Vækstpakken vil stå på skuldrene af den såkaldte Produktivitetskommissions endelige anbefalinger, der kommer til marts.

Både V og K har netop afgiftslettelser højt på deres respektive ønskelister.

De Konservatives erhvervsordfører, Brian Mikkelsen, hilser diskussionen om en ny vækstpakke velkommen og lægger ikke skjul på, at man først og fremmest vil gå efter at få reduceret virksomhedernes omkostninger, hvilket vil sige skatter og afgifter.

»De ting, vi indtil nu har indgået aftaler med regeringen om, har været krusninger på overfladen. Danmark er klart det dyreste land at være virksomhed i, og derfor skal der ske lempelser,« siger Brian Mikkelsen.

To andre punkter på de Konservatives liste er at udsætte den offentlige sektor for mere konkurrence, og at der også skal være mere konkurrence internt i erhvervslivet for både at gøre varerne billigere og virksomhederne mere innovative.

Dansk Erhverv: Lav blå aftale

Direktør i Dansk Erhverv (DE), Christian T. Ingemann, ser også gerne, at vækstpakken pakkes ind i blåt og borgerligt papir.

»Det er klart positivt, at regeringen vil fortsætte på vækstsporet frem for at hvile på laurbærrene. Vi skal holde momentum,« siger han.

Den del af vækstpakken, som statsministeren er mest konkret omkring, er punktet om at gøre erhvervslivet mere konkurrencedygtigt. Her peger også DE på afgiftslettelser som det, der står øverst på ønskesedlen:

»Der findes en række spøjse afgifter i det her samfund, vi skal rydde op i, så vi kan levere vækst. Kig på mandler: Der er forskellige afgifter, alt efter om de er hakkede, smuttede eller hele. Der skal ryddes op

Christian T. Ingemann peger også på, at Danmark skal være bedre til at holde på iværksættere.

»Vi mangler flere lånemuligheder, der kan fungere som supplement til banker og realkreditinstitutter. Endelig skal vi gøre det lettere at etablere sig for udenlandsk arbejdskraft, eksempelvis med mulighed for borgerservice på engelsk, som man gør det i Schweiz og Singapore,« siger Christian T. Ingemann.

Og ifølge Bo Sandemann Rasmussen, professor i økonomi ved Aarhus Universitet, er netop det administrative område et af stederne, der kan effektiviseres i en vækstpakke.

»Er man villig til at rydde op og gøre reglerne mere simple på det administrative område, kan det være lige så godt som at lette afgifter,« siger Bo Sandemann Rasmussen og pointerer, at det vil mindske det offentliges mulighed for at regulere markedet, men lette virksomhedernes omkostninger.­

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere