Del : SMS
Berlingske Business

Vådt vejr dræner sommerlandet

Regn
Selvom regnen gør udeservering til en udfordring, så bruger gæsterne flere penge inde på restauranterne, når det regner, lyder det fra Horesta. Foto:

Sommervejret bliver først hæderligt til september ifølge prognoserne. Det sender turisterne i ly i byerne på bekostning af attraktioner ude i sommerlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store byer vinder på våde skyer.

I torsdags meldte Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) om, at pilen peger mod vådt vejr så langt som til september, og udsigten til endnu en våd sommer sender som regel kuldegysninger gennem det danske sommerland.

"Traditionelt set er det ofte sådan, at det får folk til at foretrække attraktioner og restauranter i byen," siger Jens Zimmer Christensen, der er formand for Horesta, som dækker over alt fra restaurationer, hoteller og turismebranchen.

TIL BM 3/4 F BON BON LAND

Horesta betragter ikke umiddelbart det dårlige sommervejr som kilde til, at organisationens medlemmer som helhed vil tabe penge.

"På trods af vejret var 2011 et bedre år end 2010, hvor krisen slog hårdt. Vi forventer også stadig, at 2012 og bliver bedre end sidste år, men det vil dog internt rykke rundt på nogle markedsandele," siger han.

Det vil formentlig skæppe bedre i kassen i byerne, fordi folk søger til byerne, da der her er bedre mulighed for at søge ly, når det vælter ned. Og så bruger folk typisk flere penge på restauranterne, mens de er der, fortæller Jens Zimer Christensen.

Slut med gebyr for udeservering

"I København er gebyrerne for at have udeservering desuden forsvundet i år, så der taber restauranterne heller ikke penge på samme måde, som man tidligere har gjort. I eksempelvis Nordjylland er gebyrerne stadig høje for udeservering, og her rammer det dårlige vejr anderledes hårdere for serveringsstederne," siger han.

I Danmarks bedst besøgte forlystelsespark, Tivoli, mærker man også altid konsekvenserne af det våde vejr, men ikke lige så hårdt som andre steder. Blandt andet netop takket være Tivolis udbud af restauranter.

rutshebane

"Vi forbander selvfølgelig dårligt vejr langt væk, men vi betragter os også som andet end en forlystelsespark. Med 10.000 spisepladser og to sale til koncerter og forestillinger, så er vi måske dækket bedre ind end andre parker," siger underdirektør for marketing i Tivoli Dorthe W. Barsøe.

Campingpladser holder vejret

Et andet sted, hvor man frygter konsekvenserne det våde elements erobring af den danske sommer, er på landets campingpladser. Fyrre procent af gæsterne på Dansk Camping Unions (DCU) campingpladser, der dækker godt og vel en femtedel af landets cirka 500 campingpladser, er fra udlandet.

"De pakker ikke sammen sådan lige med det samme," siger informationschef i DCU Jørgen W. Frøhlich.

"Vi er mere bekymrede for næste år. Hvis mange har oplevet en campingtur med dårligt vejr, så slår det igennem hos os året efter, uanset om sommeren så bliver god eller ej," siger han.

Sender danskerne på charter

Den betragtning deler Jens Zimmer Christensen fra Horesta. Selvom danskerne er begyndt at holde flere ferier i Danmark efter krisen satte ind, så sidder pengene stadig ikke løst. Flere regnvejrssomre hjælper ikke på det.

"Det ville være meget kedeligt set fra vores synspunkt, hvis det på sigt sender igen sender danskerne på ferie i udlandet," siger han.

charterstrand

Hos Spies Rejser dryppede det da også med det samme, da prognosen torsdag blev offentliggjort. Ikke med regndråber, men snarere med guld. Sidste år sendte den våde sommer også mange danskere i armene på charterbranchen.

"Vi kunne se det lige med det samme her til formiddag (torsdag, red.). Da prognosen kom frem, steg antallet af bookede rejser med det samme. Det er som om, folk nu endeligt har opgivet håbet om godt sommervejr herhjemme," siger Jan Vendelboe, der er adm. direktør i Spies Rejser og næstformand i brancheforeningen Rejsearrangører i Danmark.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere