Berlingske Business
LIVE
17:20 Veloxis nedjusterer forventningerne

Utraditionelt samarbejde skal skaffe nye lagerfolk

Nu skal Landtransportskolen, a-kasserne i Storkøbenhavn og de store vikarbureauer arbejde sammen om at skaffe ledige job inden for lagerområdet. Vikarbureauerne har nemlig i lang tid overfyldt oplagstavlen på skolen med sedler om ubesatte job.

Ideen med et tværfagligt samarbejde går godt i tråd med regeringens intentioner i arbejdsmarkedsreformen "Flere i arbejde". Her satses på utradionelle samarbejder med det formål at skaffe folk reelle job. Og nu kan vikarbureauerne få den arbejdskraft, de hungrer efter. De ledige får mulighed for at komme i beskæftigelse - måske endda få permanente job.

- Virksomhederne planlægger nu meget mere fleksibelt, så de kan imødekomme både høj- og lavsæsoner. Formålet er primært at få ledige i arbejde, men det har jo den sidedørseffekt, at mange ender med ordinært arbejde, siger uddannelseskonsulent på Landtransportskolen Jørgen Abildgaard, som er den egentlige opmand til det nye samarbejde.





Værkstedsmiljø





I praksis kommer det til at foregå på den måde, at de forskellige a-kasser orienterer deres ledige medlemmer om, at de nu kan melde sig til en individuel kompetenceafklarende samtale med en af Landtransportskolens vejledere. Hvad kan personen, og hvad skal der til for at arbejde på et moderne, dynamisk lager? Så udarbejdes en uddannelsesplan, som typisk varer mellem én og seks uger.


Landtransportskolen har for nylig indrettet undervisningsfaciliteter, i et åbent værkstedsmiljø, hvor deltagerne kan afvikle deres uddannelser efter, hvilke behov de har, og hvornår de har tid. Uddannelser er altså ikke længere afhængige af, at der skal oprettes hele hold for at gennemføre en specifik uddannelse. Nu kan man i princippet deltage som enkeltkursist på alle tidspunkter af døgnet, i det omfang der nu måtte passe. En fleksibilitet, der er nyttig for erhvervslivet. Skolen mener, at der kun er vindere i projektet.

- Vores opgave er at servicere arbejdsmarkedet med de rigtige kvalifikationer. Og vi har kapaciteten til at uddanne folk, fordi vi har et såkaldt åbent værkstedmiljø. Det er nemlig for tungt og ufleksibelt at samle hold. Derfor passer det her genialt til vikarer, som selv vil bestemme, hvornår de vil undervises, siger Jørgen Abildgaard.









Rift om gode vikarer





Det er de største vikarbureauer som Adecco, Man2Man, Manpower, Randstad, System Vikar og Temp Team, der foreløbig er med i netværket. Og afdelingschef Lasse Oksbjerg fra Adecco er glad for, at vikarbureauet kan bidrage til at få flere mennesker i arbejde og dermed leve op til deres sociale ansvar. For netop på lager-/produktions-området mangler Adecco hele tiden dygtige og fleksible medarbejdere.

- Netop her kan Landtransportskolen være behjælpelig med at give kandidaterne fra a-kasserne de rigtige kompetencer til at bestride lagerjob ved de virksomheder, Adecco samarbejder med. Jeg ser frem til dette tætte samarbejde, og er ikke i tvivl om at alle parter, dvs. Landtransportskolen, a-kasserne, kandidaterne og Adecco får stor gavn af samarbejdet, siger Lasse Oksbjerg, der også ser den fordel, at vikarbureauerne kan møde op på skolen med vikarer, der skal kompetenceudvikles.

- Her har vi en god lagermand. Han mangler bare et ekstra truck-kursus. Så kan vedkommende komme ud på et af de moduler - og så er der gode chancer for at fastholde de folk. For der er rift om de gode vikarer, fastslår han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen