Del : SMS

USA er nøglen til Novo Nordisks fortsatte succes

Novo Nordisk
Novo Nordisk fremlagde årsregnskab i går i hovedkvarteret i Bagsværd. Fra venstre ny mand i koncernledelsen Jakob Friis, finansdirektør Jesper Brandgaard og topchef Lars Rebien Sørensen. Foto:

En amerikansk godkendelse af Novo Nordisks nye insulin er helt afgørende, hvis virksomhedens topledelse skal leve op til de vækstdrømme, som både de og investorerne har.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sjældent har Novo Nordisks øverste forskningschef Mads Krogsgaard Thomsen ventet så længselsfuldt på et opkald en sen aftentime fra en kvinde, som den opringning han håber at få inden længe fra FDAs divisionsdirektør Mary Parks.

»Mareridtet er helt klart, hvis vi fik fem-otte års forsinkelse på Tresiba i USA, fordi FDA ikke vil godkende produktet. For Tresiba giver adgang til en række andre kombinationsprodukter, som vi håber at udvikle. Derfor er det først, når jeg bliver ringet op af Mary Parks, typisk en aften dansk tid, og hun skal sige »Hey guys, you’ve got it«, at vi slapper af,« fortæller Mads Krogsgaard Thomsen, da han møder Berlingske i Bagsværd efter et pressemøde om Novo Nordisks årsregnskab 2012.

Rekordregnskab

Endnu en gang har Novo Nordisk præsenteret et rekordregnskab, der overraskede analytikerne positivt med en omsætningsvækst på 18 pct. målt i kroner og 12 pct. målt i lokalvaluta til 78 milliarder kr., og en vækst i nettoresultatet på 25 pct. til 21,4 milliarder kr.

Men skal væksten fortsætte med uformindsket styrke i de kommende år, skal Novo Nordisk have en godkendelse af Tresiba i USA. Tresiba er nemlig ikke kun nøglen til nye milliardindtægter, men også til en række nye kombinationsprodukter, som Novo Nordisk har på vej.»Det er ikke sådan, at vi lukker virksomheden, hvis det ikke bliver godkendt, men vores ambition er klart at få førerpositionen tilbage i hele diabetesmarkedet, og det sted, hvor vi ikke har førerpositionen, er i USA, fordi Sanofis Lantus har så stor en andel af markedet. Derudover har vi et rigtig godt produkt i IDegLira klar, men vi kan jo ikke sende ansøgning ind, før vi har godkendelsen af Tresiba på et så vigtigt marked som USA,« siger Jesper Brandgaard, der som CFO er manden, der vogter over Novo Nordisks pengekasse.»Vi er meget fortrøstningsfulde omkring en godkendelse. Når du har fået en positiv opinion, så viser historikken, at der typisk vil gå fire måneder, fra du har mødet, til du får afgørelsen. Men jeg sover altså ikke godt om natten, før vi har den,« siger Jesper Brand­gaard.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere