Del : SMS
Berlingske Business

Universiteter skaber milliardvækst

forskningbonus
De fire teenagepiger bruger flere timer hver dag på hjemmesiden GoSupermodel. Fra venstre er det Emilie Nissen, Celine Balmer, Mille Dukholt og Freja Westh.

Virksomheder kan øge fortjenesten i samarbejde med universiteterne, viser analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

13 milliarder kroner ekstra på bundlinjen. Så stor er den samlede gevinst for danske virksomheder, der i perioden fra 1998 til 2010 har samarbejdet med Danmarks Tekniske Universitet (DTU) om forskning.

11 milliarder kroner ekstra på bundlinjen. Sådan lyder merfortjenesten for de virksomheder, der fra 1998 til 2008 gik sammen med Københavns Universitet (KU).

Tallene fremgår af nye analyser foretaget af konsulentvirksomheden Damvad, og konklusionen er, at der kan ligge en økonomisk gevinst på op til mellem 23 og 32 milliarder kroner, hvis virksomhederne blev bedre til at samarbejde med universiteterne. Hvordan de mulige milliardgevinster skal komme til udfoldelse, er der dog ikke enighed om.

KU foreslår, at politikerne forpligter universiteterne til at skabe flere forskningssamarbejder. Til gengæld skal universiteterne have større økonomisk råderum til at lave langsigtede samarbejder.

»Øgede basisbevillinger kombineret med, at man stoler på, at universiteterne lever op til målet om mere forskningssamarbejde, ville give den fleksibilitet, der skal til,« siger Thomas Bjørnholm, prorektor ved KU.

Han bakkes op af Novozymes øverste forskningschef, Per Falholt, der anbefaler, at øgede basismidler skal kobles med målbare krav om forskningssamarbejder, dygtige studerende og publicering af artikler.

Charlotte Rønhof, forskningspolitisk chef hos DI, er mindre begejstret: »Samfundsøkonomisk er det ikke en god idé at øge basismidlerne. Det ville kræve, at universiteterne selv kan prioritere midlerne derhen, hvor der er størst samfundsmæssig behov for dem. Det har de været elendige til indtil nu.«

Hun opfordrer i stedet til en bedre prioritering af strategiske forskningsmidler, sådan som undervisningsminister Morten Østergaard (R) i denne uge lagde op til med sine fem strategiske forskningsvisioner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere