Del : SMS

Ugens opture og nedture i Business

Eivind Kolding,
Eivind Kolding er ved at lave et comeback i dansk erhvervsliv med en direktørpost i Novo A/S. Foto:

Eivind Kolding er tilbage, Bjarne Corydon er under beskydning og tidligere Just-Eat-boss ser ud til at trække den helt store gevinst. Læs om ugens op- og nedture.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ugens Nedtur:

Souschef på Berlingske Business Peter Suppli Benson ser nærmere på den seneste ugens nedture i dansk erhvervsliv.

- Hvad med fremtiden, Pål?

En kort statusrapport fra Gossip Media A/S, selskabet bag mediesuccessen »Ugens vindere og tabere«: 2013 blev endnu et stærk år – økonomisk og redaktionelt. Mens resten af mediebranchen kæmper med vigende tal, fortsætter Gossip Media fra succes til succes. Tal offenliggøres dog af konkurrencehensyn ikke!

Mens det altså går glimrende – fritrevet fra virkeligheden selvfølgelig – på gossipredaktionen, så melder Aller Media sig nu til koret af mediehuse, som er trængt af vigende tal. Aller, som ledes af Pål Thore Krosby, kæmper med faldende salg og leverer nok vækst på toplinje, men går tilbage på den vigtige bundlinje. Udfordringerne i de traditionelle forretninger har fået Aller-ledelsen til at se sig om efter andre brancher, som kan skabe bedre resultater. Det har bl.a. ført til opkøb i rejsebranchen, og Aller-direktøren er klar til at købe yderligere op. Spørgsmålet er, om det er defokusering fra kerneforretningen, som er vejen ud af en krise? Det spørgsmål stiller mange sig – og med satsningen på »nye forretningsmæssige økosystemer«, som Aller omtaler de nye opkøb, har selskabet i hvert fald meldt sig klar til udfordringen.

- Ding Dong Corydon

Det virker ikke til, at det er meget, der bider på finansminister Bjarne Corydon (S). Man kan diskutere, om han er tykhudet på den dumme måde, eller bare sikker på, at han i virkeligheden har ret, når han forsvarer afviklingen af DONG-salget.

Det har ellers været en uge, hvor Bjarne Corydon er blevet tæsket på fra alle sider. At politiske fjender fra alle sider har kritiseret beslutningen om at sælge en bid af DONG til Goldman Sachs, er en ting. For sådan er det politiske spil jo. Noget andet er, at kritikken mod salget er vokset frem fra Socialdemokraternes eget bagland. Først som en hvisken, siden i mere og mere højtråbende form – f.eks. fra eks-statsminister Poul Nyrup Rasmussen. Intet tyder dog på at det bider på Corydon, der ufortrødent forsvarer det forestående salg – uagtet, at det må give skrammer, når en rød regering sælger til en så tilpas omdiskuteret størrelse som Goldman Sachs. Om det er smart, er én ting, noget andet er, om Corydon kunne have driblet udenom en del af kritikken, hvis han i større grad havde åbnet for posen med detaljer om salget. For mere end noget andet, er det fordomme og ting offentligheden ikke ved, som holder gang i kritikken.

- Mögers stilleleg

Det er en sjov rolle, som PensionDanmarks topchef, Torben Möger, har fået i hele spillet omkring statens salg af en aktiepost i DONG.

Lidt ligesom et spøgelse - eller en grå eminence - har Torben Möger bevæget sig omkring i skyggen af processen.

P.t. er en af de mulige kommende medejere af DONG, amerikanske Goldman Sachs, i centrum for kritikerne. Samtidig ruller diskussionerne om, hvorfor Finansministeriet valgte netop konsortiet med Goldman Sachs, frem for bl.a. et konsortium, hvor PensionDanmark ifølge rygterne ville betale en højere pris for aktieandelen i DONG.

Rygterne om, hvem der ville betale hvad for DONG-aktierne har floreret længe – og en række artikler, bl.a. i Dagbladet Information, har understøttet historien om, at konsortiet, hvor PensionDanmark var en vigtig brik, ville betale mere for DONG-aktierne. Rygterne har fået lov til at leve– nogen har måske endda bragt ekstra oplysninger frem, for at rygterne skulle leve længe. Tilbage står, at vi i den grad mangler udmeldinger fra Torben Möger, som kunne kaste lys over processen. P.t. »gemmer« han sig i Davos, hvorfra vi i hvert fald ikke kan komme i kontakt med ham.

 

Ugens Opture:

Erhvervskommentator på Berlingske Business Jens Chr. Hansen ser nærmere på hvem der i dansk erhvervsliv har fortjent et klap på skuldrene.

- Mad på børsen

Just-Eat varebilerne farer rundt med hurtig-mad i en række store byer i ind- og udland. Hvad der begyndte som en lille take-away transportør er i løbet af få år blevet til en international virksomhed, der er flere milliarder kroner værd. Måske endda fem-seks milliarder kroner.

Just-Eat er på vej på børsen i London til foråret, og selv om der ikke længere er meget dansk i topledelsen i Just-Eat hovedkontoret i London, så er historien dansk. Etableret i Danmark tilbage i 2001, i dag knyttet op på 40.000 take-away restauranter verden over. Men tidligere topchef i Just-Eat, Klaus Nyengaard, har efter sigende stadig en pæn aktiepost i virksomheden, og lykkes børsnoteringen i London til foråret, vil lommerne fyldes også hos Klaus Nyengaard. Til dagbladet Børsen siger han: »Jeg kommer fra Jylland. Der snakker vi ikke om sådan noget.«

På jysk betyder det, at ja, der er frygteligt mange penge på vej ned i foret hos Nyengaard.

- Der er gysser i harpiks

To millioner danskere kan næppe tage fejl. EM-turneringen for de store håndboldkarle ser ud til at blive en tordnende økonomisk succes. Hvem siger, at der ikke er gysser i håndbold? Står formanden for Danske Håndbold Forbund, Per Berthelsens, udmeldinger om et overskud på EM-stævnet i de danske håndboldhaller til troende, ruller der over 15 mio. kr. ind på DHFs konto i disse uger.

Disse linjer er skrevet før Danmarks semifinale mod Kroatien, men uanset guld, sølv, bronze eller en fordømt fjerdeplads, skulle den økonomiske succes for håndboldforbundet være sikret. Det må give smag på mere, og måske også kunne give flere penge til at understøtte damelandsholdet, der i disse år ikke helt kan matche tidligere tiders styrke. Medaljer en masse i ungdomsrækkerne synes dog at bevise, at forbundet kører en stil, hvor der tænkes både på nutiden og fremtiden. Det er udtryk for god ledelse.

Det giver mening, at vi bliver verdens bedste i harpiks-sporten, når det nu er os, der i sin tid opfandt denne sport.

- Finansens comeback kid

Halløjsa, den havde ingen rigtig set komme. Tidligere skibsreder i Mærsk og tidligere topchef i Danske Bank, Eivind Kolding, kom i denne uge tilbage fra ex-direktørernes rækker. Som ny direktør i landets måske mest »hemmelige« selskab, nemlig Novo A/S, der trods sin ukendthed har en kapitalpower i omegnen af et par hundrede milliarder kroner under kølerhjelmen.

Kolding rykker ikke med dette job ind på de øverste pladser i magthierarkiet i business-Danmark, men det er noget at et comeback og ikke mindst en blåstempling efter den kontante fyring i Danske Bank i efteråret 2013. Det pudsige er, at Novo A/S blandt flere store ejerposter også sidder med en ejerandel på 25 procent i det børsnoterede Chr. Hansen Holding. Her hedder formanden Ole Andersen, som også er formand i Danske Bank og dermed stod for fyringen af Eivind Kolding. Nok er de begge to professionelle typer, men tag ikke fejl af forfængeligheden også blandt landets største businesskanoner.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere