Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Ugens op og nedture

ogogned

Ugens opture

 

Kom nu Casper, udløs spændingen

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSKoskull-123456.jpg
Se Ritzau: Danske Christian Clausen stopper som Nordea-chef. Casper von Koskull er udnævnt til koncernchef og administrerende direktør for Nordea. Han afløser den nuværende topchef Christian Clausen, som fratræder 1. november. Clausen har dog en rådgivende funktiom frem til udgangen af 2016

Det er ikke til at vide, om Nordea-topchefen, Casper von Koskull, sidder og nyder tilværelsen og udsigten i Nordea-førerbunkeren i Stockholm – ganske godt tilfreds med forløbet i den nu flere måneder lange gættekonkurrence om, hvor Nordeas hovedkontor fremover skal ligge.

Seniorgossipperen har fra begyndelsen haft den lumske mistanke, at palaveren om hovedkontoret hele tiden alene har handlet om at få nedsat den merregning i milliardstørrelsen, som den svenske regering har besluttet at udstikke til de banker, der opererer i Sverige. Von Koskull & Co. har dygtigt lobbyet i Norden – København og Helsinki har hver især forsøgt at gøre deres hoser grønne og lokke Nordea-toppen til. Og dette har så fået den svenske regering til at file på merregningen.

Mon ikke Nordea i skrivende stund har truffet beslutningen? Tilbage står at få filet på pressemeddelelsen og de medfølgende kommentarer, så det ikke ender i badwill for storbanken. Vi venter i spænding.

Fut, fut, fut, nu kommer Ole

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSOle-Birk-Olesen-123529.jpg
Portræt af transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen. (LA).

Regeringens master-lokofører, Ole Birk Olesen, vover sig ud i et nyt kapitel om vores allesammens DSB. Og tak for det – tak for modet til at skabe forandring. Det kan næppe gå værre end galt.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil have mindre stat og mere privat ind i DSB, og på et tidspunkt, hvor staten – næsten uanset hvilken indgangsvinkel, der tages – må siges at have misrøgtet DSB i årtier, jamen så er tanken om eksempelvis at sende S-banen i København i udbud da en idé, der må efterprøves seriøst. Det skal med, at der de allerseneste år er skabt en vis stabilitet om DSB, som især må tilskrives formanden siden 2011, Peter Schütze.

Transportministeren har fået rapporter fra flere konsulenthuse at arbejde ud fra. Fint nok. Gossipperne vil dog anbefale ministeren også at kigge ud i Europa og få konkrete erfaringer om fordele og ulemper ved offentlig og privat togdrift fra den virkelige verden. Vi behøver jo ikke i Danmark at lave de samme fejl som i eksempelvis Storbritannien. Det råd fra gossipperne koster ikke, hr. minister.

DR-direktionen – kun for kvinder

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSSandy-French-123559.jpg
DR PRESSEFOTO d. 9. september 2015 af Sandy French- - Se RB INDLAND 13.27. Indholdschef og tidligere spindoktor Sandy French bliver nyhedschef hos DR. Hun aflÔøΩser Ulrik Haagerup. 42-ÔøΩrige Sandy French, indholdschef hos DR Nyheder, bliver nyhedsdirektÔøΩr i DR efter Ulrik Haagerup. Det skriver DR pÔøΩ sin hjemmeside. . (Foto: Lars E. Andreasen/Scanpix 2017)

Tillykke til Sandy French, statsradiofoniens nye nyhedsdirektør og medlem af den øverste DR-direktion. Hun kommer til på et tidspunkt, hvor DR næppe nogensinde har været mere magtfuld, men også på et tidspunkt, hvor noget af den magt ser ud til at blive pillet af DR ved det kommende medieforlig. Der bliver færre kroner at gøre godt med og derfor en ledelsesudfordring at skulle skære fra – den tid, den sorg. Her-og-nu undrer gossipperne sig over, om DR aldrig har hørt om kvoter.

Nok har vi ikke indført kvoter ved lov i Danmark, men vi har på flere niveauer en række soft-laws, hvor eksempelvis virksomhederne skal kunne redegøre for, hvordan der arbejdes med at få flere kvinder ind på topposter i erhvervslivet. Nu hvor hele seks ud af syv i DR-direktionen er kvinder, må det formodes, at DR-formanden, Michael Christiansen, arbejder på en mere ligelig kønsfordeling i DR-toppen. Dette er dog ikke Sandy Frenchs problem, så pøj-pøj med arbejdet fra gossip­redaktionen, som også arbejder benhårdt på en mere ligelig kønsfordeling.

Ugens nedture

 

Peter Høgsteds hårde kamp

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSPeter-Hoegsted-123640.jpg
Topchef Peter Høgsted COOP

Coop-chef Peter Høgsted har ikke ligefrem haft en af sine letteste uger som Coop-direktør. Nu var Høgsted ganske sikkert forberedt på, at det ville ske, men alligevel var det en alvorlig begmand for ham og Coop, da Fensmark Brugsforening på Sydsjælland, som er en af landets store og stærke brugsforeninger med flere butikker – valgte at fortælle, at de dropper Coop og skifter til konkurrenten Dagrofa.

Peter Høgsted skal skynde sig at få stoppet afgangen, inden den bliver til en bølge, som han ikke kan styre – det værste, der nu kan ske for Peter Høgsted, vil være, at andre brugsforeninger vælger at følge efter Fensmark. Bare ét ekstra farvel vil kunne underminere hans position og hans kamp for at revitalisere Coop.

Peter Høgsted har det ikke altid let med baglandet – ikke mindst med de selvstændige brugsforeninger, der har sat spørgsmålstegn ved hans retning, ved økonomien og der­- med også ved nogle af fundamentalerne, som Peter Høgsted står for. Sommeren kan med andre ord blive varm for Høgsted.

Et frø er sået – det bliver grimt for Seed-top

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSUlla-Brockenhuus-Schar.jpg
Ulla Brockenhuus-Schack står i spidsen for ventureselskabet Seed Capital, der investerer i små up coming virksomheder.

Det har længe været en af de gode historier i det danske iværksættermiljø: At Seed Capital, den privat-offentlige investor, som har kastet risikovillige kroner i et betragteligt antal små startups, har været fejret og tungt omtalt for flere successer.

I disse dage er historierne ikke helt så jublende. Faktisk tegner der sig et billede af et regulært opgør i miljøet, centreret omkring den magtfulde direktør i Seed, Ulla Brockenhuus-Schack. Opgøret er både konkret og lettere diffust.

Ulla Brockenhuus-Schack og Seed anklages for en slags grådighed og for en forretningsmodel, som modvirker, at de små virksomheder kan hente ny kapital, når de først er røget ind i Seed-møllen.

Modellen gør, at Seed – og dermed indirekte partnerne i Seed – har lukrative vilkår og potentielt særdeles gode indtjeningsmuligheder. Problemet er så bare, at de iværksættere, som de skulle understøtte, reelt kan blive taberne i modellen

Fyrtårnet Topsøe vakler

Artiklen fortsætter under billedet
23BUSHaldor-Topsoee-124023.jpg
Haldor Topsøes topchef, Bjerne S. Clausen.

Den har i årtier hørt til blandt fyrtårnene i den danske ingeniørverden. Vi taler om virksomheden Haldor Topsøe, som mange har set op til.

P.t. er det dog svært at finde mange grunde til at se op til virksomheden såvel som topchefen, Bjerne S. Clausen.

Flere års tunge – og særdeles omkostningstunge investeringer – har vist sig at være helt og aldeles fejlslagne. Den erkendelse er Bjerne S. Clausen nu kommet frem til, og han har måtte frasælge flere aktiviteter, som ellers skulle bane vejen ind i fremtiden for Topsøe.

I stedet er Topsøes pengetank blevet rundbarberet, fordi man har måtte sælge aktiviteter billigt, selv om man for ganske kort tid siden har kastet massive millionbeløb i selvsamme aktiviteter.

Lige nu ligner Topsøe altså ikke et fyrtårn for danske ingeniører. Det er skidt for virksomheden, men selvsagt også for Danmark, der har behov for succesrige og ambitiøse teknologivirksomheder, som kan og tør satse stort.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen