Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Ugens op- og nedture

02BUSgossip-Sven-Buhrkall-1.jpg
Formand for Jyske Bank, MF for Venstre, Sven Buhrkall.

Ugens opture

Jyske Bank-formand som flyttemand

Der sker noget i de øverste kredse i Jyske Bank. Men præcis hvad, svæver over vandene på Silkeborg-søerne. Gossipperne vælger at sætte fokus på den mange­årige Jyske Bank-formand, Sven Buhrkall. En snu og snarrådig rad. Gossippernes tip er, at formanden er ved at gennemføre et glidende generationsskifte, som også involverer ham selv og bankens ansigt udadtil, bankdirektør Anders Dam.

Jyske Bank-toppen er ikke meget for at tale om denne person- snik-snak, men skjules kan det ikke, at udløbsdatoen for Sven Buhrkall, som netop er rundet 68 år, og Anders Dam, som er fyldt 61 år, nærmer sig.

I denne uge gik to profiler fra bankens direktion på pension, og det førte til, at Buhrkall trak bestyrelses­medlemmet Peter Schleidt ind i direktionen. Det er sjældent set, men et bevis på, at Schleidt har overbevist Buhrkall i bestyrelseslokalet. Er Schleidt, som tidligere på året blev fyret fra TDC-direktionen, så kandidat til at afløse Anders Dam? Njarh, det er nok at gå for langt. Det ved kun Buhrkall og Dam.

pix-Google

Islandsk come-back kid

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSgossip-Hermann-Haralds.jpg
Hermann Haraldsson, adm. direktør i online salgsvirksomheden Boozt, fotograferet til BM Business.

Fodboldklubben Brøndby har fældet en del af sine direktører. Men at blive fældet som direktør i Brøndby og gelejdet ud af exit-udgangen behøver ikke at være en plet på CVet, dertil er Brøndby som virksomhed for aparte. Et eksempel er islændingen Hermann Haraldsson, som bare fik godt et år i ­Brøndby i 2008/2009.

Nu dukker Haraldsson op igen, denne gang i den svenske online-tøjvirksomhed Boozt.com, som netop er blevet børsnoteret i Sverige. Og værsgo’, med en børsværdi på over tre mia. kr. kan Haraldsson grine ­hele vejen til banken. Aktien steg 25 pct. på førstedagen. En enkelt eller to succesrige børsdage gør som bekendt ikke en hel sommer, men foreløbig må man sige, at investorerne har fuld tillid til, at Hermann Haraldsson & Co. kan levere varen. Boozt er først og fremmest en svensk virksomhed, men der er dog et par store danske ­ejere i baggrunden, bl.a. IC-Company-ejeren Nils Martinsen.

Haraldsson har også selv en portion aktier, så måske han ligefrem skal takke Brøndby for i sin tid at have sendt ham på vej mod en mere gylden karriere.

Klitgårds klarsyn

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSgossip-Per-Klitg-rd-10.jpg
Foto : (c) Scanpix Denmark

Point og optur til Per Klitgård, topchef i en af landets største pengekasser, pensions­selskabet Danica, der har 380 mia. kroner under hjelmen.

Hvorfor? Fordi Per Klitgård har sagt det, som gossipperne har efterlyst i mange år, nemlig mere overskuelige og frem for alt færre pensionsmuligheder at vælge imellem. På en konference hos Finanswatch sagde han, at pensionskunderne vælter sig i så mange muligheder, at det forvirrer, overblikket går tabt, og kunderne ender i et tomrum. Jo tak, det kender vi godt. Faktisk troede vi, at det var en forretningsmodel.

Klitgård understregede i øvrigt, at Danica har haft antropologer ansat for på denne måde at finde ind til mennesket i deres kunder, at Danica hidtil ikke rigtigt har forstået sine kunder. Nu står den så på »Kunden i centrum« og alt det der. Det lyder fint og rigtigt.

Dog undrer de uvidende gossippere sig en kende over, at den åbenbaring først kommer nu. Danica kan trods alt datere sin oprindelse tilbage til 1842. Men bedre sent end aldrig.

pix-Anthony Levandowski

Ugens nedture

Hvorfor betaler Google så lidt i skat?

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSgossip-Malou-Aamund-10.jpg
Malou Aamund - direktør for Google Danmark. Foto : Søren Bidstrup

Det er en gammel diskussion. Hvorfor betaler internationale giganter som Google og Facebook så lidt skat i Danmark – og andre lande?

Nu dukker diskussionen op igen, fordi Google Danmark, med Malou Aamund i spidsen, netop har afleveret et regnskab, der viser, at selskabet i 2016 betalte fire mio. kr. i skat ud af en formel omsætning på 209,8 mio. kr.

Fire millioner i skat er jo pebernødder, men det kan der være mange forklaringer på. Det ændrer bare ikke på, at Googles reelle omsætning i Danmark er langt højere, og sammen med Facebooks ifølge en ny rapport fra Pricewaterhouse­Coopers reelt udgør 3,7 mia. kr., baseret på annoncesalg.

Forklaringen på springet er, at Googles annoncesalg sker via andre lande, og derfor ligger overskuddet dér, i stedet for i Danmark, selv om det jo er et produkt, som sælges i Danmark og er rettet mod danskere.

Jeg forstår godt, hvorfor Google og ejerne dygtigt jonglerer med deres skat. Hvad jeg ikke forstår er, at Danmark og andre europæiske lande accepterer det.

Lars Seier Christensen

Så fik vi sat tal på PostNords elendigheder

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSgossip-Peter-Kjaer-Jen.jpg
Peter Kjør Jensen. Foto: Henrik Petit

Det er nok de færreste, der har misset, at PostNord står begravet i elendigheder.

Antallet af breve styrtdykker. Omvendt stiger antallet af medarbejdere, som skal fyres. Stiger, det har underskuddet også gjort de seneste år.

Så PostNords danske direktør, Peter Kjær Jensen, har noget af en opgave foran sig, og det dugfriske regnskab giver ikke mange grunde til optimisme.

Læg dertil, at der er ved at opstå en kløft mellem de to ejere, staterne i Sverige og Danmark, hvor den svenske storaktionær er grundtræt af Danmark, fordi nedturen her har været så meget større end i Sverige. Så der er ønsker fra svenskerne om, at man lader Danmark være Danmark og koncentrerer sig om det svenske postmarked. Det er en tanke, der er til at forstå, men den slags er svært i virkeligheden, fordi en fusioneret virksomhed jo ikke bare kan skilles ad, fordi en af ejerne ønsker det.

Ifølge regnskabet tabte Postens danske del 1,4 mia. kr. i 2016, og trods fyringer vil tabene fortsætte også i år. Så Peter Kjær Jensen har nok at gøre.

laaaars

Ikke alt ender med guld

Artiklen fortsætter under billedet
02BUSgossip-Lars-Seier-1054.jpg
Lars Seier Christensen. Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Det er ikke mange dage siden, at allestedsnærværende Lars Seier solgte livsværket Saxo Bank og indkasserede endnu en flyttevogn fyldt med millioner.

Historien om Saxo Bank og Lars Seiers arbejde dér har været noget af et eventyr. Det har også været næsten eventyrligt, som Lars Seier er rykket ind i manegen og i dag er kendt af store og små i det ganske land for sine mange meninger om velfærdsstater, Danmark og det at drive virksomhed.

Dér brænder Lars Seier igennem i uhørt grad. Han er simpelthen en stor kanon.

Derfor må det alligevel klø irriterende i Seiers image, når han nu må erkende, at hans private investeringsselskab, Seier Capital, sidste år tabte 71 mio. kr.

Seier havde tidligere penge i bl.a. Kasi-Jespers nye eventyr. Det har han dog forladt. Men andre investeringer i en stribe mindre og mere »usikre« virksomheder, som han selv udtrykker det, har ikke kastet guld af sig.

Nu skruer Seier ned for de usikre investeringer. Det er ærgerligt for virksomhederne, men virker som sund fornuft.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen