Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Uge 18 begynder med røde faner og ender med Matador i HD-format

RB PLUS Røde partidronninger styrer uden om Fælledparken 1. ma
ARKIVFOTO: 1. maj 2016 fotograferet i Fælledparken med musikere og talere som Katinka, Thomas Buttenschøn, formand for Socialdemokraterne Mette Frederiksen, formand for Socialistisk Folkeparti Pia Olsen Dyhr og politisk ordfører for Enhedslisten Johanne Schmidt-Nielsen.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2017) Foto:

Når du åbner avisen, har du sikkert allerede hørt dagens sang »Når jeg ser et rødt flag smælde, på en blank og vårfrisk dag, kan jeg høre det sælsomt fortælle om min verden, mit folk og min sag«, for det er jo 1. maj, arbejdernes kampdag med sang, protesttaler og fest.

Er der noget, som ikke forgår, er det arbejderbevægelsens kampdag. Den har siden 1889 været arbejdernes internationale kampdag, og det kan end ikke Dansk Folkepartis fangarme ind i bevægelsen ændre på.

For de særligt interesserede tyder det oven i købet på, at dagens ophold i gader og parker vil ske i tørvejr med en del sol, der stedvis kan være lidt sløret, som DMI forudsiger det. Så hvis blikket bliver lidt sløret i løbet af dagen, skal man blot give vejret skylden.

01BUS418409527-141229.jpg

Til gengæld kan du allerede mandag se frem til lørdagens genudsendelse af Matador – den folkekære serie, som har formet den nyere socialdemokratiske historie, vil nogen sige.

Den har Danmarks Radio brugt tre år på at rense, støve af og fjerne generende snavs fra. Den har med andre ord fået en tur igennem de nyere teknologiske vidundermuligheder og vil lørdag fremstå i HD-format, skarpere, renere og tilpasset de moderne billedformater.

Midt mellem disse to historiske begivenheder vil dansk erhvervsliv atter byde på en regnskabstung uge.

Kvartalsregnskaber vil vælte ud fra større selskaber som TDC, FLSmidth, Vestas, Jyske Bank og ikke mindst Novo Nordisk, som flest øjne vil være rettet mod.

Novo Nordisk har fået ny koncernchef, og vi tager dermed hul på adm. direktør Lars Fruergaard Jørgensens første regnskabsår.

Analytikere, der gerne vil stille spørgsmål til Novos regnskab, får lige en advarsel med på vejen.

30417

Lars Fruergaard gider ikke dumme spørgsmål, for som han sagde til Berlingske i 2014:

»Jeg er opdraget til, at får du en opgave, så skal du selvfølgelig løse den og helst uden at stille dumme spørgsmål. Det er jeg taknemlig for. Det er sådan set den evne, jeg bruger i dag.«

Det gode spørgsmål er dog stadig: Hvordan vil Lars Fruergaard Jørgensen genopbygge tilliden til Novo Nordisk, og har han om ikke et kvikt svar på det amerikanske prispres så måske en retning på, hvordan Novo Nordisk atter bliver en vækstkanon med gyldne fremtidsudsigter.

Indrømmet.

Det er et hårdt spørgsmål til en virksomhed, der i 2016 tjente 38 mia. kroner ud af en omsætning på 112 mia. kroner, men udsigterne er lige så slørede som en sen eftermiddag i Fælledparken, og det er dyrt for værdien af selskabets aktier.

Aktionærerne vil med andre ord efterspørge klarsyn.

Mens Novo kæmper sin kamp på det amerikanske marked, rejser statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) denne uge til Kina på det første statsbesøg siden 2008.

To gange tidligere er Lars Løkkes rejse til Kina blevet aflyst, senest i december 2016, hvor indenrigspolitiske forhold i Kina forstyrrede mødet mellem to statsledere, der normalt opererer på en afstand af 7.000 kilometer.

Novo Nordisk

Lars Løkke Rasmussen, der bl.a. ledsages af en række danske virksomheds­ledere og erhvervsorganisationer, skal mødes med Kinas præsident, Xi Jinping, og premierminister Li Keqiang.

Han vil fokusere på et nyt arbejdsprogram, der skal styrke det strategiske partnerskab med Kina.

Ifølge Lars Løkke er målet at sætte flere fingeraftryk på udviklingen og reformarbejdet i Kina for at sikre dansk erhvervsliv et bedre fodfæste på det kinesiske marked.

Kina er trods alt verdens næststørste økonomi med verdens største befolkning – og ikke mindst Danmarks største handelspartner i Asien.

Vi skal naturligvis være varsomme, når vi træder ind i den kinesiske politiske varmestue, for det kan meget nemt forstyrre husfreden.

Til gengæld kan vi som nation samle os lørdag aften til den ottende omgang Matador, hvor børn af tiden kan blive introduceret til kernedanske værdier med grisehandlere, håndbajere og konservative dyder, som selv »Røde« kan holde ud.

Claus Skovhus er opinionsredaktør på Berlingske Business

Rygere: Forskere afliver myte om overvægt Fedme

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen