Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Udvidelse af EU byder på faldgruber og muligheder

- Det er også en forudsætning for succes, at markedet i sig selv - virksomhederne - forstår at tilpasse sig det

nye udgangspunkt med differentierede omkostninger og priser. Førertrøjen tildeles dem, som seriøst udøver

deres erhverv og kender deres ansvar.



Det siger Anker M. Jensen, formand for Dansk Transport og Logistik, DTL.



Han mener

der er grund til at rose det danske formandskab for at have banet vejen for en vellykket udvidelse af EU fra 1. maj 2004. Og der stilles

store forventninger om en kraftig forøgelse af samhandelen mellem de ny og gamle EU-lande - og dermed nye eksportmuligheder

for dansk erhvervsliv.



- Danske transportvirksomheder er nøglen til den danske velfærdsudvikling. Gennem et professionelt

lederskab og en professionel virksomhedskultur skal virksomhederne vise, at de er rustet til de nye udfordringer. Taberne er dem,

der gemmer sig for udviklingen. Vinderne er dem, der anvender den hastige udvikling som en tumleplads med mangfoldige muligheder,

siger Anker M. Jensen.



I det udvidede EU vil denne udskillelse ifølge DTL blive endnu mere tydelig. Det er ikke nok at

stille krav til de nye medlemslande om, at de i deres nationale lovgivning indfører fælles regler for transportområdet. Det

er mindst lige så vigtigt at kontrollere, at reglerne overholdes. Det betyder, at reglerne også i praksis kommer til at

gælde for alle EU-landes transportvirksomheder.



- Hvis EU ikke gennemfører effektiv kontrol inden for et reguleret

område som godstransporten, kan det nye store EU-marked ikke fungere som den helhed, der er aftalt i udvidelsesaftalen. For

det danske transporterhverv er det helt afgørende, at konkurrencebetingelserne for godstransport bliver de samme i alle EU-lande.



Anker

M. Jensen peger på, at DTL på mange vigtige områder har krævet, at tendens blandt de eksisterende EU-lande

til at opfinde nye nationale regler og krav til skade for transport og den frie bevægelighed i EU stoppes. Man skal blive i

det fællesskab, der er tanken med EU.



- Et udvidet EU rummer både faldgruber og uanede muligheder. Et udvidet EU indeholder

krav og forpligtelser for alle aktører, også på transportområdet. Hvis det ikke opfyldes, vil den naturlige

konkurrence mellem de enkelte landes transportvirksomheder blive sat ud af spillet, og så er der ingen ide med et endnu større

europæisk fællesskab, siger Anker M. Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen