Del : SMS
Berlingske Business

Uddannelse skal være Danmarks nye eksporteventyr

Regeringen ønsker, at Danmark skal eksportere uddannelse for milliarder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engang solgte Danmark smør og bacon ude i verden, siden insulin og vindmøller, og i fremtiden skal det være lange og mellemlange videregående uddannelser, mener regeringen. Derfor skal flere udenlandske studerende til Danmark, og der skal indgås flere aftaler med andre lande om uddannelsessamarbejde og salg af uddannelseskoncepter. Det skriver Kristeligt Dagblad.

»Vi har mulighed for at tage del i et eksporteventyr i milliardklassen. Værdien af det internationale uddannelsesmarked er over 2200 milliarder amerikanske dollar på årsbasis. Det er næsten 10 gange mere end størrelsen på det danske bruttonationalprodukt, og i de kommende år vil det globale uddannelsesmarked vokse i eksplosivt tempo,« skriver tre ministre, uddannelsesminister Morten Østergaard (R), børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) i en fælles kronik i Kristeligt Dagblad.

Ifølge ministrene er der især inden for de mellemlange professionsuddannelser et stort uudnyttet potentiale. Mens universiteter over hele verden er meget opmærksomme på, at uddannelse og forskning skal ud over de nationale grænser, er nogle erhvervsuddannelser og uddannelser af for eksempel lærere, pædagoger og sygeplejersker kun i begrænset omfang blevet en del af internationaliseringen.

Et eksempel på et dansk uddannelses-eksporteventyr er professionshøjskolen University College Sjælland, som har etableret gode kontakter i Vietnam.

Palle Rasmussen, uddannelsesforsker og professor ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet, ser visse muligheder i eksporten, men tror ikke, at milliard-eksporteventyret ligger lige rundt om hjørnet.

- Jeg er enig i, at professionsuddannelsernes måde at kombinere det praktiske og teoretiske på rummer nogle kvaliteter, andre lande kunne lære af. Men det er også en barriere, at disse uddannelser er meget danske i deres måde at tænke på, siger han til Kristeligt Dagblad og uddyber, at det danske sprog er en essentiel barriere.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere