Del : SMS
Berlingske Business

Uber vil gerne omfavnes

AUSTRALIA UBER LAUNCH
ARKIVFOTO. Foto:

Den kontroversielle taxatjeneste Uber, som om nogen er blevet symbolet på den nye deleøkonomi, glæder sig over pragmatiske toner fra LO-formand Lizette Risgaard.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den amerikanske taxatjeneste Uber har tilsyneladende ikke det store imod at blive omfavnet af den danske fagbevægelse med LO-formand Lizette Risgaard i spidsen.

Lars Dyrhagen, der er chef for Public Policy hos Uber i Norden og i sit tidligere virke har arbejdet for den danske fagbevægelse som rådgiver, er tilfreds med Lizette Risgaards udmelding om, at hun gerne vil i dialog med Uber og andre virksomheder om den nye deleøkonomi.

»Vi er glade for, at Lizette Risgaard siger, at deleøkonomien er kommet for at blive, og at hun gerne vil i dialog med virksomhederne. Vi vil gerne kvittere for, at LO er pragmatisk og tager skridt til at overveje, hvilken rolle fagbevægelsen ønsker at spille i deleøkonomien,« siger Lars Dyrhagen.

Torsdag: Uber

Uber har ingen planer om at melde sig ind i en arbejdsgiverforening, men virksomheden er dog allerede associeret medlem af brancheorganisationen Dansk Industri og af organisationen IT-branchen, som er medlem hos Dansk Erhverv.

»Vi er ikke medlem af arbejdsgiverdelen af DI, men vi er med i de to organisationer, fordi vi fælles arbejder for, at digitalisering kan forbedre muligheden for, hvordan man lettere og trygt kommer rundt i byerne,« siger Lars Dyrhagen.

»Vi er åbne over for at drøfte, hvordan vi kan passe ind i den danske model. Udgangspunktet må blot være en respekt for, at størsteparten af danske kørere på Uber-appen kører færre end ti timer om ugen – flere end ni ud af ti gør det, fordi de godt kan lide at være egen chef med fuld frihed til sig selv – de vil selv bestemme, hvor meget og hvornår de vil køre,« siger Lars Dyrhagen.

AUSTRALIA UBER LAUNCH

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere