Del : SMS
Berlingske Business

Tusindvis af job på spil i afgiftsrouletten

sukker

Mens regeringen kæmper for at finde de sidste milliarder til sin skattereform, holder man vejret i danske udkantsområder,hvor sukkerafgiften vil betyde mindre produktion og fyringer

Artiklen fortsætter under annoncen

I en verden af blanke stålrør og hvide kitler producerer de 150 Arla-medarbejdere på Brabrand Mejeri hver dag ikke mindre end 250.000 liter yoghurt. Snart kan både mængden af yoghurt og antallet af medarbejdere dog falde kraftigt.

Årsagen er den omdiskuterede sukkerafgift, som lige nu er et sprængfarligt politisk emne under den endelige udmøntning af skattereformen mellem regeringen, Venstre og Konservative.

»Hvis den her sukkerafgift bliver indført, kan vi risikere at miste omsætning på op til 300 millioner kroner i Arla-koncernen. En stor del af tabet vil være på yoghurtproduktionen, og den finder primært sted i Brabrand,« siger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas landechef i Danmark.

Konkret vil hver liter yoghurt ifølge Arlas beregninger blive fem kroner dyrere, og dyrere yoghurt betyder mindre salg og i sidste ende fyringer.

»Hvis vi får en omsætningsnedgang i den her størrelsesorden, kan det medføre, at et trecifret antal medarbejdere kommer i fare. Hvor og hvor hurtigt det vil komme, kan jeg ikke sige nu,« siger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas landechef i Danmark.

Selskabets beregninger er lavet på baggrund af tal fra Skatteministeriet, der viser, hvad prisændringer betyder for forbruget af mejeriprodukter. Den såkaldte priselasticitet.

Flere tusind job i fare

Brancheorganisationen DI frygter, at sukkerafgiften vil koste adskillige tusinde danske job.

»Én ting er de arbejdspladser, der vil falde fra i den blivende produktion som følge af en højere sukkerafgift. Ifølge vores beregninger er det omkring 1200 arbejdspladser,« siger Ole Linnet Juul, branchedirektør i D,I og uddyber:»Et andet og større problem er de arbejdspladser, som forsvinder, fordi virksomheder er nødt til at lukke helt, da produktionen ikke længere er rentabel. Derfor kan det samlede tal blive mellem 5.000 og 7.000 tabte arbejdspladser.«

Branchedirektøren mener samtidig, at en højere sukkerafgift vil afskrække udenlandske investorer fra at investere i de dele af dansk produktion, som bliver berørt af afgiften. En frygt, som den norskejede marmelade- og ketchupproducent Beauvais bekræfter. Størstedelen af selskabets produktion ligger i Svinninge på Vestsjælland, og nedskæringer vil ramme udkantsområdet hårdt.

Vigtigt signal i at droppe afgift

I et andet hjørne af de danske fødevareerhverv forudser bagere og kagesmede, at sukkerafgiften vil forstærke en kedelig tendens i branchen, som i forvejen er plaget af fyringer.

»Vi har mistet alt for mange kollegaer på det sidste. De arbejdspladser kommer ikke igen, men vi kan forhindre, at flere forsvinder. Hvis altså politikerne viser handlekraft,« siger Hardy Christensen, formand for Bager- og Konditormestre i Danmark.

Fælles for mejerier, marmeladeproducenter og mestre i remonce er, at de afventer det endelige indhold i regeringens skatteaftale med Venstre og Konservative.

»Det vil være et vigtigt signal til branchen, hvis man ikke gennemfører sukkerafgiften med den skattereform, der kommer. Det vil sikre arbejdspladser og sætte gang i investeringer, og det er i høj grad den udvikling, vi har brug for i dansk erhvervsliv lige nu,« siger Ole Linnet Juul, branchedirektør i DI.

Den forhøjede sukkerafgift skal efter planen træde i kraft 1. januar 2013. Hvorvidt afgiften bliver indført eller ej ventes senere på ugen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere