Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Turisterne bruger rekordmange penge i Danmark

Turister
Turisterne har travlt i København. Foto:

Legoland og den lille havfrue er blevet populære hos de udenlandske turister. Turisterne brugte sidste år 44 mia. kr. her i landet, og det er ny rekord. På den måde er turisterne med til at give en hjælpende hånd til det danske opsving, viser ny analyse fra Sydbank.

Det kan godt være, at sommervejret i år har været elendigt og det heller ikke var særlig godt sidste år. Men det afskrækker ikke de udenlandske turister. De kommer stadig hertil i store mængder, og de bruger rekordmange penge.

Mere præcist brugte turisterne sidste år 44 mia. kr. her i landet, og det beløb er det hidtil højeste. Turisterne er derved med til at hjælpe det danske opsving lidt på vej.

Det viser en analyse Sydbank har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

17BUSNyhavn-114759.jpg

»Turisterne lægger år efter år solide milliardbeløb hos danske butikker, hoteller og restauranter,« siger makroøkonom hos Sydbank Søren V. Kristensen.

»Det er med til at styrke privatforbruget og efterspørgslen her i landet, at turisterne i stigende grad lægger vejen forbi Danmark og bruger stadig flere penge. Turisternes forbrug udgør lige nu omkring fem pct. af det samlede privatforbrug,« siger Søren V. Kristensen.

»Så det er et væsentligt bidrag, som turisterne giver til den danske økonomi. Det er med til at skabe vækst og beskæftigelse,« siger Søren V. Kristensen.

turister


Omvendt har danskeren knap så travlt med at bruge deres hævekort, når de er på ferie i udlandet. Samlet set brugte de danske turister lidt under 40 mia. kr. i udlandet sidste år. Vi har derfor et pænt overskud på vores turismebalance. Og bortset fra et par enkelte år omkring 2010 har vi i de sidste 25 år haft overskud på turismebalancen. Sidste år kom overskuddet op på 5,5 mia. kr.

Det kan blandt andet skyldes, at danskernes grænsehandel er mindsket, fordi afgifterne på øl og sodavand er sat ned i de senere år. Det var et af de afgørende punkter i vækstplanen fra 2013. Herudover er et stigende antal danskere trodser vejret og holde ferie inden for landets grænser.

»Det er alt sammen årsager til, at vores forbrug i udlandet ikke er vokset markant i de senere år, men det relativt store overskud på turismebalancen skyldes i lige så høj grad, at udenlandske turister er vilde med Danmark,« siger Søren V. Kristensen og fremhæver, at der i 2016 var lidt mere end 26 millioner overnatninger fra gæster med udenlandske pas på de danske feriesteder.

Turisme i DK Sommerhuse Rekordmange lejer sommerhus jul og nyt

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen