Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Turisme bliver universitetsfag

Der er opbrud inden for de højere uddannelser, hvor nye og hidtil ukendte universitetsfag dukker op.



I sin studieguide

for 2003 gør eksempelvis Syddansk Universitet turisme til en ny gren indenfor den 20 år gamle cand. negot.-uddannelse,

som beskæftiger sig med både sprog og økonomi. Det bliver en uddannelse, som ifølge universitets informationschef

Bo Christiansen bliver "meget praksisorienteret".



Turisme og fritidsindustrien bliver en stadig større del af

den danske økonomi, og derfor virker det oplagt, at universitetet placerer uddannelsen så tæt på de vestjyske

sandstrande som muligt, nemlig på afdelingen i Esbjerg.



- Det handler i høj grad om kulturforståelse, for

det nytter ikke at sælge Danmark som turistmål på samme måde i eksempelvis England og Tyskland, siger Bo Christiansen.











Humanisme

og økonomi

- Det bliver en uddannelse, der kombinerer økonomi med humanistiske fag som sprog, kultur og kommunikation.



Den

nye uddannelse skal kvalificere de kommende kandidater i stand til at varetage jobs både inden for offentlige og private virksomheder.



Syddansk

Universitet udbyder også en ny uddannelse med titlen Amerikanske Studier, hvor man endnu ikke har alle godkendelser på

plads fra Undervisningsministeriet.



Dette studium bliver parallelt med den flere år gamle Mellemøststudier, hvor

Syddansk Universitet har opbygget en ekspertise.



Også dette nye studium bliver tværfagligt, som er oprettet på

grund af USA''s enorme globale indflydelse.



En tredje nyhed er en civilingeniør-uddannelse i innovation og business, som

ifølge studieguiden skal vægte "kreativitet, forretningsforståelse, iværksættertrang lige så

højt som fysik, kemi, matematik og marketing".



Det skal være et studium, hvor de studerende kan komme med

ideer til nye produkter, og hvor kan "afprøve sine teorier på erhvervslivets topfolk". Denne tværfaglige

uddannelse vil foregå på engelsk.

Kamp om de unge

I en tid med stadig færre unge har det jysk-fynske universitet

rustet sig til en charmeoffensiv.



Under overskriften "SDU on Tour, mød din uddannelse live", har Syddansk Universitet

på bedste rock-orkester-manér lavet en tour-plan for januar og februar 2003, hvor man vil besøge otte store byer

i forsøget på at tiltrække flere unge til studierne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen