Del : SMS
Berlingske Business

Tryg scorer kassen på prisstigninger

pix-tryg
Tryg Service Center i Lyngby.  Foto:

Med en egenkapitalforrentning svarende til 30 pct. efter skat i tredje kvartal vender Tryg nu for alvor krisen ryggen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanssektorens nye gulddrenge er ikke længere nålestribede bankfolk, men i stedet matematikeksperter i forsikringsbranchen, der forstår at hæve priserne og holde fuldstændig styr på risici. Sådan ser verden i hvert fald ud, hvis man dømmer efter regnskabet for Nordens næststørste forsikringsselskab, Tryg. Forsikringsselskabets direktør, Morten Hübbe, der i 2011 afløste den i investorkredse stadig mere udskældte Stine Bosse, har i hvert fald formået at vende skuden for det tidligere indtjeningsmæssigt hensygnende Tryg. Udviklingen toppede i går, da aktiekursen steg med 5,6 pct. svarende til en markedsværdi på godt 24 mia. kr., det højeste siden 2008. Trygs resultat skal ses i lyset af, at forsikringskunderne i de senere år igen og igen har set priserne stige begrundet i bl.a. et mere udfordrende vejrlig med flere skader for forsikringsselskaberne. Men nu er vejrguderne tilsyneladende blevet venligere stemt, for Tryg har slet ikke så store skader som i tidligere år. Alligevel har koncerndirektør Morten Hübbe ingen planer om at sætte priserne ned: »I tredje kvartal sidste år havde vi på et døgn 22.000 skybrudsskader for 1,5 mia. kr. Vi kan selvfølgelig ikke stille uret efter, at det aldrig sker igen. Det er tilfældigheder, men vi skal levere gode resultater og være robuste nok til både at tackle storskader og vinterskader og blive stående på begge ben.«

Fortsat præmiestigninger

Men er det så slut med præmiestigninger over for kunderne? »Så længe der er lønstigninger, er der også inflation, og derfor vil der også være prisstigninger. Sådan skal det være. Men vi er igennem det generelle behov for at øge priserne. Nu skal øget lønsomhed primært komme fra effektivitetsforbedringer,« forklarer Morten Hübbe. »Vi lancerer et nyt koncept for indboforsikringer, hvor vi sætter fokus på den sum, kunderne er dækket med. Det skal gøre det mere kundevenligt, forståeligt og sikre, at vi rammer risikoen bedre. Og så tager vi ud til vores landbrugskunder og kigger på deres eltavler for at se, om der er nogle faresignaler.« Også autoværkstederne har mærket Tryg presse prisen på skadesreparationer. For få dage siden lagde Morten Hübbe også sidste hånd på en aftalen med Nordens finansfyrste, finske Björn Wahlroos, som er formand for Nordeas bestyrelse. Samtidig sidder han på kontrollen over Trygs store nordiske forsikringskonkurrent If, ligesom hans investeringsselskab også er blevet største aktionær i Topdanmark. Det var således ventet, at Björn Wahlroos ville gøre kort proces med Trygs aftale med Nordea om at sælge skadesforsikringer i Norden. Men i stedet solgte Tryg sit finske forsikringsselskab til If, der samtidig overtog salget af Trygs forsikringer fra Nordea i Sverige og Finland. Nordeas salgsaftaler med Tryg i Danmark og Norge fik Morten Hübbe lov til at beholde: »Salget af vores finske forretning sker efter mere end ti år i Finland, hvor vi ikke har været tilfredse med vores størrelse og skala,« siger Morten Hübbe, der forsikrer om, at aftalerne med Nordea og Wahlroos er faldet på plads i Trygs bedste interesse. Han er også fortrøstningsfuld i forhold til at få den nye »deling« af markedet godkendt af konkurrencemyndighederne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere