Del : SMS
Berlingske Business

Tre skridt frem og to tilbage

illustration
Tegning: Bob Katzenelson.

Business på vrangen: Hvem vinder årets store dyst om reel vækst eller stilstand? Optimisterne eller pessimisterne? Forvent ikke mirakler, men mindre kan også gøre det. Forbrugerne skal overbevises, og virksomhedsejerne skal sætte handling bag ordene. Alt tegner til et mellemår.

Artiklen fortsætter under annoncen

2014 kan blive det helt store tovtrækningsår. Frem og tilbage. Med optimisterne i den ene ende af tovet og pessimisterne, sortseerne, i den anden. Med en fordel snart til optimisterne, snart til pessimisterne. En dyst, hvor det handler om at holde ud, men hvor det igennem hele året svinger fra stærke vækstforventninger til sorte skyer med faretruende bobler, der truer med at punktere. I Berlingskes toplederpanel ser 59 procent af toplederne optimistisk på 2014. Særligt stærke forventninger er der til den danske eksport, som betyder utrolig meget for udviklingen i dansk økonomi. To ud af tre virksomhedsledere forventer således en stigning i eksporten i 2014 på fem procent eller mere.

Dagsordener kan skifte natten over. Tænk blot på tidligere dramaoverskrifter om gældspukler i Grækenland, Spanien, Italien og et så lille land som Cypern, usikkerhed om gældsloftet i USA og usikkerheden om så stor en økonomi som den franske.

De problemer er ikke løst, og det er naivt at tro, at en række af disse kedelige problemer ikke også kommer på dagsordenen i 2014. Hertil kommer de uforudsete ting, der altid dukker op. Spørgsmålet er blot, hvor hårdt negative nyheder slår tilbage på forventningerne til ny vækst.

Norge

På hjemlig grund slog statsminister Helle Thorning-Schmidt en forsigtig, optimistisk tone an i sin nytårstale. Hun talte om et stemningsskifte. Et økonomisk stemningsskifte – til det bedre. Noget kunne tyde på, at det foreløbig er et stemningsskifte, der alene tegner sig i regeringens og statsministerens hoveder.

Et håb måske. Et inderligt håb om, at danskerne i 2014 igen tør tage pengepungen frem og forbruge lidt mere, og dermed et håb om at ny økonomisk vækst bringer Danmark ud af slæbesporet og ind på en ny ekspansiv linje. Et håb om at kunne hale en vækst på »bare« 1,5 til to procent i land. Det vil i den grad give medvind på cykelstien til en trængt regering.

Hvad der imidlertid i dette stemningsskifte baserer sig på politisk ønsketænkning, og hvad der baserer sig på viden om, hvad der helt konkret foregår ude i virkeligheden er ikke helt til at vide. Godt nok er de fleste økonomer, herunder også vismænd og andet godtfolk fra den økonomiske videnskab, enige om, at banen faktisk er ryddet for et mindre økonomisk opsving.

økologisk landmand, korn

Men-men-men. Én ting er, hvad økonomerne kan regne sig frem til, noget helt andet er holdningen oppe i forbrugernes hoveder. Og det tegner ikke just lyst.

En frisk måling fra analyseinstituttet Wilke, som blev bragt i Jyllands-Posten torsdag, viser, at danskerne fortsat er ramt af snusfornuft, som avisen skriver. Tre ud af fire danskere forventer således ikke at forbruge mere i 2014 end i 2013. Og faktisk er der overraskende mange, der vil sætte deres forbrug ned. Det er ikke godt nyt for væksten i Danmark.

Over for det står økonomerne og henviser til, at danskerne faktisk har fået flere penge til forbrug. Der er fortsat rekordlave renter, vi har fået en lille skattelettelse (dog tvivlsomt om skatteborgerne overhovedet kan registrere den), aktieejerne har haft et forrygende år og dermed også pensionsopsparerne, og boligpriserne er stabiliseret – nogle steder endda med en pil opad. Sammen med økonomerne står også topcheferne i landets store virksomheder og bifalder optimismen.

Nick Hækkerup (S), handels-og europaminister, mener, at for hver gang vi kan sælge for en mia. kr. mere i udlandet, så vil det skabe 600 til 700 nye job i Danmark. Gad vide, hvor han har disse tal fra. Forestiller man sig således en eksportvækst i 2014 på fem procent (Danmarks samlede eksport er på ca. 1.000 mia. kr. ) vil eksporten stige med omkring 50 mia. kr., og det skulle således give mellem 30.000 og 35.000 nye job. Helt sådan er verden næppe skruet sammen. Men mindre kan da også gøre det.

Trods denne professionelle optimisme kniber det dog fortsat voldsomt med at sætte konkret handling bag ordene. I en måling fra selvsamme toplederpanel fra efteråret 2013 lod 36 procent – altså mere end hver tredje virksomhedsleder – forstå, at de forventer stigende investeringer. Stigende eksport behøver ikke nødvendigvis at give flere arbejdspladser. En øget eksport kan langt hen ad vejen hentes ved automatiseringer, flere robotter og dermed stigende produktivitet, mens derimod stigende investeringer – i Danmark vel at mærke – fører en masse arbejdspladser med sig. Forbruget og investeringerne er de helt nødvendige forudsætninger for vækst og skabelse af nye job.

pix-flag

Så altså, alle de gode og rigtige intentioner er til stede. Forbrugerne har pengene, men ikke troen, erhvervslivets ledere har troen, men foreløbig ikke modet. Man tør slet ikke tænke på, hvad der sker, hvis man kunne få forbrugerne og virksomhedslederne til at gå hånd i hånd.

Men ting tager tid, og forbrugerne lader sig ikke sådan forføre. Skal man tro på Biblen om de syv fede år efterfulgt af de syv magre år, ja så skal vi hen til 2015 for igen at opleve fede tider. Efter de syv fede år fra 2001 til 2008, er vi således ved slutningen af syv magre år. Med 2014-året som et mellemår. Ikke skidt, men heller ikke helt godt.

Tvivlerne husker stadig de store overskrifter om gældskrisen i Sydeuropa, og hvem siger, at disse overskrifter ikke vil blive genoptrykt flere gange i 2014.

2014 bliver det store omstillingsår. Den amerikanske centralbank, Fed, har indledt denne omstilling. Fra en historisk lavrenteperiode med kunstigt lave renter dikteret af Fed til en normalisering af prisen på penge. Ingen ved, om Fed-banken kan time denne omstilling så perfekt, at der ikke opstår mistillid fra markedets side. Markederne selv forventer et år med stor volatilitet.

Jamen klummeskriver, hvad er så bundlinjen, når det hele lægges sammen? Sandsynligvis mange skuffelser også i 2014, men fortvivl ikke. Mest af alt tyder det på, at vi kan tage tre skridt frem, hver gang vi er blevet presset to skridt tilbage. Altså en langsom tilbagevenden til tilstande med normal økonomisk vækst, men det kræver tålmodighed og ikke mindst udholdenhed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere