Del : SMS
Berlingske Business

Transportminister afviser rabat på store broer

storebæltsbroen ses fra en af pylonerne
Foto:

Danmark skylder for mange penge væk til at kunne give rabat til de bilister, der kører over Storebælt og Øresund.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der bliver ingen rabat til bilister, der skal over Øresunds- eller Storebæltsbroen, i denne omgang.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil ikke følge Produktivitetskommissionens anbefaling, der går på at sætte prisen ned for bilister på de to broer. Og der kommer formentlig til at gå mange år, før en brorabat kommer på tale.

»I forhold til broerne skylder vi stadig så meget, at jeg ikke kan se, at vi kan sætte priserne ned foreløbig. Når vi har afdraget gælden på Storebæltsbroen i 2024, så kan vi diskutere, hvad vi gør. Men det er simpelthen ikke ansvarligt, når vi skylder så mange penge væk,« siger Pia Olsen Dyhr til Berlingske Business.

pix-balal

Produktivitetskommissionen vurderer, at staten siden 2002 har tabt 21 milliarder kroner på infrastrukturprojekter, som ikke har været gennemtænkt, og kom onsdag med en række anbefalinger til kommende investeringer, så de giver bedre mening rent samfundsøkonomisk. Kommissionen anbefaler blandt andet, at der skal indføres betaling på andre store broer og tunneller i myldretiden, for eksempel på Limfjordstunnelsen og Lillebæltsbroen. Men det afviser transportministeren.

»Jeg synes ikke, vi skal indføre betaling på noget, vi har opfattet som samfundsinvesteringer, og som vi alle har bidraget til,« siger Pia Olsen Dyhr.

Kabell

»Det er en måde at få Danmark til at hænge sammen på. Jeg tror, at de mennesker, som pendler frem og tilbage og skal over broen, i forvejen synes, de har en del omkostninger. Vi har et ønske om, at Danmark skal hænge bedre sammen, og så tror jeg ikke, vi skal påføre dem yderligere omkostninger,« fortsætter ministeren.

Kommissionen anbefaler også forsøg med roadpricing, hvilket Pia Olsen Dyhr også er klar til, bare ikke endnu.

»Roadpricing er en god ide og noget, vi kommer til at arbejde med på sigt. Ikke mindst når teknologien er på plads. Vi afventer blandt andet resultaterne af igangværende forsøg i andre europæiske lande,« siger ministeren.

pix-Skorstensfejer

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere