Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Transportcentre opfylder ikke erhvervslivets behov

Erhvervslivet og flere centrale ministerier peger nu på konsekvensen af en omfattende lokal og regional indflydelse på

udviklingen af transportcentre.



Erhvervslivet efterspørger globale transportløsninger, der harmonerer med den internationale

udvikling på området. EU satser eksempelvis på at få mere gods i skibe og på bane, men ofte er det meget

snævre lokale og regionale hensyn, der præger beslutningen om at anlægge et transportcenter.



Disse problemstillinger

har netop været på dagsordenen på en konference i Erhvervs- og Boligstyrelsen og udspringer af regeringens vækststrategi. Her

påpegede en repræsentant fra Trafikministeriet, at der allerede i dag er for mange transportcentre, og at antallet bør

reduceres. Synspunktet fik opbakning fra embedsmænd fra Miljøministeriet.

Ikke et diktat

Oprindelig kommer

spørgsmålet om udnyttelsen af transportcentrene fra en debat i det jysk-fynske erhvervssamarbejde. Det har ført

til et tværministerielt samarbejde mellem Økonomi- og Erhvervsministeriet, Trafikministeriet og Miljøministeriet,

der nu udmønter sig i en rapport med titlen "Transport i det kompetente og innovative Danmark".



- Miljøministeriet

er ikke ude på at diktere, hvor der skal ligge transportcentre. Derimod ønsker vi at rejse en debat om samspillet mellem den

lokale, regionale og statslige planlægning i forhold til erhvervslivets behov, siger fuldmægtig Svend Otto Ott fra Miljøministeriet.



Han

peger på, at kommuner og amter bør se længere end til amtsgrænsen, når de vurderer behovet for transportcentre.





Erhvervslivet efterspørger ofte få, men store, transportcentre med omladningsmulighed til jernbane - ellers vælger

de lastbilen. De kommercielle interesser, miljøet og bæredygtighed bør tænkes ind i projekterne, mener han.



I

andre tilfælde etableres jernbaneadgang og adgang til havnefaciliteter til et transportcenter, hvor der måske ikke er

sket overvejelser om, hvad centret skal bruges til.



- Vi bør sikre os, at de rigtige overvejelser er repræsenteret,

når der træffes beslutning om et nyt transportcenter. I sidste ende handler det om samfundsøkonomi, hvor borgere

og virksomheder får regningen for uhensigtsmæssige beslutninger, siger Svend Otto Ott.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen