Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Transportbranche vil have mere sympati hos danskerne

Danskerne har et lidt underligt, selvimodsigende forhold til transportbranchen, hvor alle vil have fordelene af dens service, mens

de samme helst ikke vil se lastbiler på vejene.


Det mener i hvert fald Joan Hansen, der tidligere på måneden

blev transportarbejdsgivernes første kvindelige formand. Den 42-årige herningenser nøjedes ikke med formandstitlen

i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL, men er siden også valgt ind i bestyrelsen for Arbejdsgiverforeningen

for Handel, Transport og Service, AHTS.


- Det er da frustrerende, at vi i brede kredse tilsyneladende er så uglesete. Folk

fokuserer generelt negativt på lastbilerne i trafikkøer, ved færdselsuheld, når man taler miljø osv.

De fleste glemmer, at lastbiltransporter er en logisk konsekvens af forbrugerudviklingen, hvor der efterspørges frisk mælk

og grøntsager hver dag. Hvem vil nøjes med forsyninger en gang om ugen? Ingen. Nej, men så må man altså

også acceptere lastbiltransporter, der slet ikke udgør det problem, mange gør dem til, siger den nye formand,

der har mere end 2.500 medlemmer, som tilsammen udbetaler en årlig lønsum på otte mia. kr. svarende til 70 pct. af

lønsummen på hele transportområdet..



Mont Blanc

Senest kom modviljen mod transportbranchen til udtryk

i Frankrig og Italien, da Mont Blanc tunnellen mellem de to lande blev genåbnet for lastbiltrafik for nogle få dage siden.

Det afstedkom store demonstrationer.


- Transportbranchen eksisterer ikke for at genere omverdenen, men for at tilfredsstille

en efterspørgsel. Den er frem for alt garanten for varernes frie bevægelighed, fastslår Joan Hansen.


Hun er

ikke et øjeblik i tvivl om, at mange uheldige avis-overskrifter om dårligt uddannede cowboys, ratvriderne, med dårlig

økonomi, overlæs, ulykker osv. har været en medvirkende årsag til det negative billede af branchen.









Strid

kamp

- Men der er jo brådne kar i alle lejre, og vi kæmper en strid kamp for at få luget ud blandt de mere uheldige

elementer. Problemet er, at nogle få useriøse vognmænd er i stand til at ødelægge hele branchens

ry. Der er desværre ikke ret mange, der interesserer sig så meget for alle de tiltag, vi har gjort og fortsat vil gøre

indenfor miljø, trafiksikkerhed, økonomisk uddannelse osv. Vi er nemlig helt på det rene med, at uddannelse, kompetence

og viden udgør den allerstørste udfordring for branchen i dag, tilføjer hun.


Joan Hansen lægger ikke

skjul på, at hun gerne ser de useriøse vognmænd hen, hvor peberet gror.


Hun forestiller sig, at man ved at

stille større økonomiske startkrav til kommende vognmænd også vil kunne minimere antallet af aktører,

der går højere op i hvor mange biler, de har, end på bundlinieresultatet. Formålet er dobbelt. De useriøse

er ikke alene med til at ødelægge branchen ry. De er også med til at udhule indtægtsgrundlaget for de seriøse

i en branche, som, ifølge formanden, nærmest er karteldannelsens diametrale modstykke med vild og uhæmmet konkurrence.


Modsat

danskernes almindelige, negative holdning til først og fremmest lastbilerne, føler Joan Hansen, at der fra Christiansborg

blæser mildere vinde ind over branchen.


Politikerne har fundet ud af, at den benhårde konkurrence med meget lav indtjening

til følge, kræver opmærksomhed fra politisk hold.


Især fordi de danske vognmænd må imødese

endnu hårdere konkurrenceforhold i fremtiden.


En ny vejskat i Tyskland truer. Den kan ikke alene, fordi det er en national

skat i et stort, vigtigt transportland, flytter produktion fra ét område til et andet, men den kan også give tyske

vognmænd særlige fordele, hvis den f.eks. følges op med lavere dieselskat, mindre moms eller lignende.


En

anden trussel er østeuropæernes stigende aktiviteter i Vesteuropa.



Mere kompleks

- Den tyske vejskat er den

alvorligste trussel, mens jeg mener, vi står med rimeligt gode kort overfor østeuropæerne. Handler det om en simpel transport

mellem A og B, vil vi aldrig kunne konkurrere, da vi betaler vore chauffører ti gange så meget i løn, men transport

i dag er altså ikke længere så simpel. Transport er i dag helt anderledes kompleks, hvor selve lastbiltransporten

blot er et element i logistikken, som også omfatter pakning, forsendelse, lagerfaciliteter osv. osv. Her kan vi på grund

af vores know how være med. Der er dog ikke nogen tvivl om, at vi skal være meget opmærksomme på, hvad der

foregår i de øvrige EU-lande, siger Joan Hansen.


Finland og Sverige er EU-lande, men her har man fået lov

til at køre med langt større lastbiler end i resten af EU, og det står højt på ATL-formandens ønskeliste

at få reglerne harmoniseret, så vi også herhjemme vil kunne se væsentlige større vogntog i fremtiden.


Ønsket

er udtryk for ren og skær fornuft, mener hun, fordi det vil være langt mere energivenligt.



Dieselolie i årerne

Det

er ikke helt tilfældigt, at hun er blevet den første kvinde på topposter i transportbranchen, for hun har nærmest

dieselolie i blodårerne som datter af en vognmand.


Hendes far, Hans Hansen, grundlagde i 1953 Vognmandsfirmaet Hans Hansen

i Herning. Det blev i 1988 omdannet til et anpartselskab, og i samme forbindelse blev det overtaget af Joan Hansen, som i dag er eneejer.




Virksomheden beskæftiger sig udelukkende med eksportkørsel, primært til Tyskland samt specialtransport i

EU. Virksomheden har 25 medarbejdere og 18 kørende enheder.


Ejeren har aldrig lagt skjul på, at hun holder meget

af organisationsarbejde ud fra en devise om, at man selv engang imellem må gøre en indsats og smøge ærmerne

op frem for at vente på, at andre gør det.


Helt tilbage i 1989, året efter hun overtog faderens vognmandsfirma,

blev hun som den første kvinde formand for en vognmandsforening herhjemme.


Det var Herning Vognmandsforening.


Hendes

egen vurdering af sin personlige styrke går på, at hun aldrig giver op. Stædigheden gør hun en dyd ud af.




Modsat erkender hun, at hun bliver såret, hvis hun oplever bemærkninger, der stiller spørgsmålstegn

ved hendes evne til, som kvinde, til at stå i spidsen for en forening i et mandsdomineret erhverv.


Joan Hansen er i den

forbindelse sin mands chef. Leif Pedersen er ansat som disponent i firmaet.


- Det med at være kvinde i en mandsdomineret

verden er i virkeligheden noget, mange går op i.


- Jeg gør det ikke, for sådan har det jo været lige

siden, jeg kom ind i branchen, siger den nye formand, der finder branchen umådeligt spændende, hvor ikke to dage ligner

hinanden.


- En konstant strøm af nye regler

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen