Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald

Træ- og møbelindustri får en ny uddannelse

Det nyetablerede Udviklingscenter for Træ og Møbler i Skive, hvis økonomiske fundament, som omtalt her i bladet

forleden, i øjeblikket er lidt usikkert, introducerer nu den første af en række nye uddannelser målrettet

træ- og møbelindustrien.



Uddannelsen har navnet Innovations-Formgiver. Den er bygget op i moduler, hvoraf det første,

Innovative processer og kreative metodikker, starter i slutningen af november.



- Uddannelsen til Innovations-Formgiver er første

del af en større uddannelsespakke kaldet Formdiamanten, der endvidere omfatter nye uddannelser som Marketing-Formgiver og Proces-Formgiver.

De tre uddannelser er alle udviklet på basis af en omfattende behovsundersøgelse blandt virksomhederne i den danske træ-

og møbelindustri. Virksomhederne har ligeledes haft stor indflydelse på valget af og indholdet i de moduler, de tre uddannelser

er sammensat af, oplyser centerleder Per Høj Jørgensen, Udviklingscenter for Møbler og Træ.



I første

omgang vil de tre uddannelser blive udbudt som efteruddannelsestilbud til mennesker, der allerede i dag er beskæftiget i træ-

og møbelindustrien, hvad enten det er på ejer-, leder- eller medarbejderniveau. Men det er også tanken, at uddannelserne

allerede fra næste år skal danne grundlag for en ny ungdomsuddannelse, der skal tilbydes på en eller flere af landets

tekniske skoler eller andre relevante uddannelsesinstitutioner. I øjeblikket undersøges det, hvor og hvordan en sådan

ungdomsuddannelse bedst realiseres.



De tre nye uddannelser retter sig mod hver sin målgruppe af medarbejdere og ledere

inden for træ- og møbelindustrien.

Otte moduler

Det første tilbud - uddannelsen til Innovations-Formgiver

- henvender sig primært til medarbejdere, der jobmæssigt befinder sig i spændingsfeltet mellem ide, formgivning

og produkter. Efteruddannelsesforløbet strækker sig over halvandet år og er bygget op af otte moduler samt en afsluttende eksamen.

Der er typisk undervisning én dag om ugen, dog forløber enkelte af modulerne som todages internater.



De otte moduler

er: Innovative processer og kreative metodikker. Ledelse, kommunikation og samarbejde. Kultur og design. Formmæssig forståelse. Materiale-teknologi.

Projektledelse. Visualisering. Fra design til produkt.

Hjemmearbejde

- For at få fuldt udbytte af synergieffekten

mellem de enkelte moduler anbefaler vi, at man gennemfører hele uddannelsesforløbet.



Men man kan også vælge

at tage et af flere af modulerne og så omsætte den viden og inspiration, man henter her, ude på virksomheden, siger

arkitekt maa Finn Christensen, der er projektleder for den nye uddannelse.



- Som deltager skal man være indstillet på

at bruge tid på hjemmearbejde og selvstudier. Til hvert studiemodul oprettes en hjemmeside, hvor de studerende kan komme i kontakt

med undervisere og medstuderende og frit udveksle viden og data. På den måde vil de enkelte hold også have mulighed for

at udvikle sig til erfa-grupper, der forhåbentlig kan køre videre efter, at det pågældende modul er afsluttet.

Ligeledes vil undervisningen i vidt omfang tage udgangspunkt i cases, gerne hentet fra de virksomheder, de studerende kommer fra,

tilføjer Finn Christensen.



Undervisningen på modulerne til Innovations-Formgiver varetages af både interne

og eksterne undervisere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen