Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Topchefer til Løkke: Nok snak, få gang i forskningen

Billede
Statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) forskningspolitik møder kritik. (Foto: Malene Anthony)

Hvis Danmark skal være en vindernation inden for digitalisering og industri­produktion 4.0., kræver det, at politikerne understøtter teknisk forskning højere end i dag, lyder det fra blandt andet Siemens og Novo Nordisk.

Dansk Metal, Ingeniørforeningen og stærke, forskningstunge virksom­heder som Novo Nordisk, Siemens og Haldor Topsøe frygter konsekvenserne af regeringens finanslovsforslag og partiernes forskellige 2025-planer. Poli­tikernes planer medfører alle et tilbageslag for den tekniske forskning, som er en af forudsætningerne for at transformere Danmark til »at vinde fremtiden«, sådan som temaet på gårsdagens DI Topmøde 2016 lød.

I dag er digitalisering, automatisering, robotter, kunstig intelligens, førerløse biler og droner fremtidens stærkeste kort i den globale konkurrence. Men det kan ikke ses i de politiske prioriteringer, hverken i 2025-planerne, som de forskellige partier præsenterede tidligere på måneden, eller i finanslovsforslaget for 2017. Tværtimod.

Mads

Forskningen i nye teknologier er ikke blevet opprioriteret gennem årtier. Teknisk forskning lægger beslag på 12-15 procent af forskningsinvesteringerne, og niveauet har ikke rykket sig siden 1970, bortset fra enkelte år i 1980erne, hvor niveauet var lidt højere. I den seneste OECD-sammenligning af landenes investeringer i teknisk forskning var Danmark nr. 23 ud af 28 lande. De seneste par år er teknisk forskning ifølge Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) i realiteten blevet beskåret.

Fælles for virksomhederne og organisationerne bag opråbet er, at de ønsker, at teknisk forskning bliver prioriteret højere end tilfældet er i dag, og at politikerne generelt øger de offentlige investeringer i forskning fra de nuværende 1,03 pct. af BNP til 1,5 pct. af BNP.

Bliver regeringens Finanslov for 2017 vedtaget som fremlagt, vil der ifølge ingeniør­foreningen blive endnu færre midler til teknisk forskning:

»Det tekniske område er blevet beskåret uforholdsmæssigt meget de senere år, og det burde man rette op på,« siger Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA, og han bakkes op af kollegerne i Dansk Metal:

»Lønandelen i den danske produktion skal ned, hvis vi skal bevare lønniveau og velfærd. Og det sker kun ved at få flere maskiner til at arbejde for os. Derfor skal vi have teknisk viden og forskning af høj kvalitet i Danmark. Ellers vil den produktion, vi ser begynde at rykke hjem til Danmark, rykke ud igen til de steder, hvor de har satset på teknisk forskning,« siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal.

Billede

Succes kræver viden

De to fagforeninger står ikke alene. Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Siemens og Haldor Topsøe bakker også op om forsøget på at få politikerne i tale.

»Danmark halter efter vækstregioner i Tyskland, USA og Asien, når det gælder investering i forskning i naturvidenskab og teknologi, og det er et problem, for teknologisk udvikling er grundstenen i det moderne samfund og for virksomhederne, hvis de skal kunne klare sig i den globale konkurrence. Den teknologiske udvikling går stadig hurtigere. Hvis Danmark skal følge med, kræver det nye ideer, forskning og nye teknologier,« siger Jukka Pertula, administrerende direktør i Siemens Danmark.

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSPOLAND-ELBLAG-SCIENCE-.jpg
3D printet hjerte

Han går ind i debatten, fordi emnet er vigtigt både for samfundsudviklingen og for Siemens. Ifølge Jukka Pertula er Siemens meget afhængigt af teknisk forskning, når selskabet skal udvikle nye produkter, og med en satsning på forskning følger dygtige studerende.

»Det har vi brug for, og derfor vil vi gerne have styrket forskningen,« siger Jukka Pertula, som beskæftiger 8.500 ansatte i Danmark, primært inden for udvikling og fremstilling af vindmøller.

Novo Nordisk er lige som Siemens en af landets største eksportvirksomheder. Selskabet har i de senere år haft glæde af øgede offentlige investeringer i sundhedsforskning og af, at Novo Nordisk Fonden har doneret store beløb til forskning. Men virksomheden har også et stort behov for at kunne trække på teknisk forskning af højeste kvalitet.

Billede

»Novo Nordisks succes er baseret på viden, innovation og dygtige medarbejdere. I Novo Nordisk er der tæt sammenhæng mellem forskning, udvikling og højteknologisk produktion,« skriver Søren Bregenholt, chef for External Relations, Sourcing & Strategy i Novo Nordisks forsknings- og udviklingsafdeling i en mail til Berlingske.

»Derfor er vores samarbejde med den offentlige sundhedsforskning, den naturvidenskabelige forskning og i høj grad også den tekniske forskning afgørende for, at vi løbende kan blive endnu dygtigere. Stærke forskningsmiljøer er samtidig en forudsætning for, at vi som land kan uddanne den arbejdskraft, virksomhederne har brug for,« fortsætter han.

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSVindmoeller-Det-svensk.jpg
Foto : (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016)

Uddannelse- og forskningsminister Ulla Tørnæs (V) synes, at ønsket om at prioritere teknisk forskning højere lyder fornuftigt og vil gerne se nærmere på at målrette forskningsmidlerne, men som hun siger:

»Det er noget, der skal drøftes med de andre partier.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen