Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Topchefer skal skrive under på, at de vil droppe kvartalstænkning

SWITZERLAND-POLITICS-ECONOMY-DIPLOMACY-POVERTY
Billede fra Davos-topmøde. Foto:

Deltagerne i årets topmøde i World Economic Forum bliver bedt om at underskrive et nyt manifest for ledelse. Det skal få dem til at tænke langsigtet, frem for kun at tænke i kortsigtet afkast til aktionærer og investorer.

Virksomheder skal styre efter mere solide og sikre pejlemærker, hvis det står til grundlæggeren af World Economic Forum, professor Klaus Schwab, som på denne uges årsmøde i Davos vil præsentere et manifest - kaldet “The Compact for Responsive and Responsible Leadership”.

Ifølge det brev, som Schwab har sendt ud til deltagerne før mødet, vil det være et stærkt budskab til det globale samfund, hvis årsmødet kan fungere som katalysator for bæredygtig økonomisk vækst.

Målet med manifestet er at få flere virksomhedsledere til at agere efter langsigtede og bæredygtige mål, og ifølge den danske erhvervsmand, Jim Hagemann Snabe, der er bestyrelsesmedlem i WEF og arbejder sammen med Schwab, er timingen rigtig.

»De virksomhedsledere, jeg møder i bl.a. World Economic Forum, vil gerne det langsigtede og tage et større ansvar i samfundet. Derfor har vi bedt dem om at overveje at underskrive dokumentet og lede virksomheden i den retning,« siger han.

13BUSJim-Hagemann-Snabe-105.jpg

Ifølge Jim Hagemann Snabe befinder mange ledere sig midt i et svært skift på grund af konsekvenserne af ny teknologi, som gør, at mange må drive deres virksomheder på nye måder.

»Jeg kalder det for et sæsonskifte, og under et sæsonskifte opstår der nye spilleregler, som man ikke kender,” siger Jim Hagemann Snabe. ”I den situation er det at optimere inden for det kendte ikke nødvendigvis det rigtige for at blive klar til næste sæson. Her er viljen og evnen til at tænke længere end næste kvartal afgørende for at kunne investere i en fremtid, som handler om nye kompetencer, nye teknologier og nye måder at lede mennesker og drive forretningen på.«

Davos1

Ifølge Jim Hagemann Snabe er investorer også blevet mere optaget af det lange sigt. I forbindelse med WEF-mødet i januar 2016 gjorde Larry Fink fra verdens største kapitalforvalter, BlackRock, det krystalklart, at han foretrækker at investere i virksomheder, som tænker langsigtet og evner at genopfinde sig selv over tid.

»De store institutionelle investorer, men også de private investorer, ønsker i stigende grad at investere i virksomheder, der tænker langsigtet. Den kortsigtede tilgang begrænser ens evne til at genopfinde sig selv, fordi man ikke er tilstrækkelig villig til at investere i fremtiden og tage de nødvendige risici,« siger Jim Hagemann Snabe.

I World Economic Forum ved man godt, at der findes andre erklæringer og manifester, som verdens virksomheder kan tilslutte sig, herunder FN’s Global Compact, der indeholder retningslinjer for virksomheders samfundsansvar.

Jim Hagemann Snabe mener imidlertid, at World Economic Forum står med særlige muligheder for at kunne bistå virksomheder, der vil skifte fra det korte til det lange lys for f.eks. bedre at kunne tackle dybdegående forandringer forårsaget af digitalisering og disruption af forretningsmodeller og markeder.

Ifølge Jim Hagemann Snabe kan WEF – som en officiel og internationalt anerkendt organisation for privat-offentligt samarbejde - samle beslutningstagere, der kan være med til at ændre rammevilkårene for virksomhederne.

»World Economic Forum kan samle politikerne, investorerne, universiteterne og forskerne – men også repræsentanter for de svage i samfundet. På den måde kan organisationen være med til at finde nye veje og løsninger til fordel for alle.«

I de senere år har WEF valgt at arbejde målrettet på 14 udvalgte felter, bl.a. indenfor transport, digital økonomi, energi og miljø, finans, infrastruktur og health care. Indenfor disse områder laver arbejdsgrupper med bl.a. erhvervsledere, teknologi-eksperter og ledelseseksperter analyser og peger på nye muligheder for brancherne. Det analyseres i dybden, hvordan den fjerde industrielle revolution med yderligere automatisering, øget digitalisering, brug af f.eks. robotter og kunstig intelligens vil påvirke virksomhedernes muligheder og udvikle samfundet.

»Vi forsøger at lave et forum, der flytter os fra den lille forbedring af et eksisterende system, som måske har nået sin grænse, til noget nyt, der kan skabe ny værdi og nye arbejdspladser,« siger Jim Hagemann Snabe.


Ifølge WEF-analyserne kan det udløse en enorm værdiforøgelse, hvis det lykkes at skabe transformationen.

»Værdien i de her systemer kan blive enorm stor både for virksomhederne og for samfundet. Men værdierne er ofte låst fast i de nuværende regler, og man kan ikke få dem frem, med mindre vi ændrer reglerne,« fastslår han.

Billede

Derfor handler det ikke kun om at få engageret erhvervslederne, men også om at få involveret eksperter og lovgivere, så virksomhederne i højere grad kan udnytte de nye teknologiske muligheder. At det vil kunne skabe ny velstand og nye job, er Jim Hagemann Snabe ikke i tvivl om.

»Jeg tror faktisk, vi har de største muligheder nogensinde for at genopfinde værdikæder til at være bæredygtige og skabe muligheder for alle i samfundet,« siger han.

»Men det kræver lederskab, samarbejde og ansvarlighed.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen