Del : SMS
Berlingske Business

Topchefer roser Thorning - men foretrækker Løkke

19BUSThorning-1.jpg
Topcheferne er godt tilfredse med Helle Thorning-Schmidts regerings erhvervspolitik - men flertallet ønsker Venstres Lars Løkke Rasmussen som statsminister.

Hver tredje i Berlingske Business’ Toplederpanel ser den røde regerings førte politik som mere erhvervsvenlig end VK-regeringens. Alligevel foretrækker flertallet V-formand Lars Løkke Rasmussen i statsministerkontoret – også selv om GGGI-skandalen har tæret på hans troværdighed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Regeringen høster gode karakterer fra landets topchefer.

Knap hver tredje i Berlingske Business’ Toplederpanel vurderer, at SRSF-regeringens førte politik er »mere« eller »langt mere« erhvervsvenlig end den politik, som VK-regeringen førte, da den sad på magten.

Rundspørgen er lavet i begyndelsen af december, og 195 topchefer fra store eller mellemstore virksomheder har deltaget. Og mens præcis halvdelen ikke ser en forskel på erhvervsvenligheden i de to regeringers politik, peger 32 pct. altså på, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og hendes ministre har anlagt en mere erhvervsvenlig kurs.

København er billigt

»Regeringen har lavet en mængde reformer, der alle peger i den rigtige retning. Kontanthjælpsreform, SU-reform, skattereform, og det havde jeg slet ikke turdet forvente fra dem,« siger Kim Hedegaard Sørensen, administrerende direktør i transport- og logistikfirmaet Blue Water Shipping, som understreger, at det har afgørende betydning for virksomhedernes tryghedsfølelse:

»Ser man på SFs historie, var der intet, der tydede på, at de ville gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark, men det har de modbevist. Helt fundamentalt betyder det, at man som virksomhed i Danmark kan sige, at stort set ingen partier, bortset fra Enheds-listen, vil forværre vores rammevilkår. Det gør, at man har langt større tillid til at investere i arbejdspladser i vores land,« siger han.

Tendensen harmonerer med den ros, som Toplederpanelet i marts i år sendte til Helle Thorning-Schmidt og Co., da 43 pct. af topcheferne vurderede, at SRSF-regeringens indsats for konkurrenceevnen var bedre end VK-regeringens.

Administrerende direktør i realkreditinstituttet DLR Kredit, Bent Andersen, henviser til regeringens vækstpakker, bl.a. den vækstplan, der i mandags blev præsenteret på fødevareområdet.

»Vi kan se, at regeringen har været i stand til at få nogle tiltag igennem, og det er positivt i forhold til væksten. De borgerlige har støttet nogle af initiativerne, og jeg tror bestemt ikke, at det dengang handlede om manglende vilje fra den blå regering, men man skal jo tælle til mindst 90 mandater,« siger han.

I Venstre forklarer politisk ordfører Ellen Trane Nørby da også topchefernes vurdering med, at Venstre har deltaget mere i økonomiske aftaler og reformer, mens de har siddet i opposition, end hvad der var tilfældet med Socialdemokraterne og SF.

»Vi er en konstruktiv opposition, der tager ansvar for økonomiske reformer og beslutninger, der trækker i den rigtige retning, hvorimod vi oplevede et S og SF, der krydsede armene og satte sig over i hjørnet, da de sad i opposition. Der er ingen tvivl om, at det gav os færre muligheder, end vi ville have haft, hvis S og SF havde ment og gjort det, de nu siger og gør,« siger ordføreren.

Flest foretrækker Løkke som statsminister

Til trods for gode karakterer til den røde regerings førte politik foretrækker flertallet af de deltagende topchefer at se Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, i statsministerkontoret. 51 pct. peger på ham som »den bedste statsminister lige nu«, mens kun 13 pct. peger på statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).

Socialdemokraternes politiske ordfører Magnus Heunicke hæfter sig imidlertid ved den overordnede vurdering af, at den S-ledede regering har skabt gode rammevilkår for erhvervslivet.

»Hvis virksomhedslederen kan se, at vi forbedrer hans muligheder for at beholde og udbygge produktionen her i Danmark, så må det være det vigtigste. Jeg er godt tilfreds, hvis hans medarbejdere stemmer på os, så kan han godt få lov til at stemme på de borgerlige. Det vigtige er at sikre arbejdspladser,« siger Magnus Heunicke, der klandrer Venstre for at have kørt en skræmmekampagne op til det sidste valg.

»Inden vi kom til, fik vi at vide, at bilsalget ville gå i stå, renterne ville eksplodere, og virksomhederne ville flygte ud af landet. Bilsalget er eksploderet, renterne har aldrig været så lave, og virksomhederne mener, at vi fører en erhvervsvenlig politik,« siger han.

At det kun er et spinkelt flertal af topcheferne, der peger på V-lederen som bedste statsministeremne, hænger muligvis sammen med den meget omtalte GGGI-sag. I hvert fald angiver 65 pct. af Toplederpanelet, at sagen i nogen eller i høj grad har skadet Lars Løkke Rasmussens troværdighed.

Krav til personlighed

Ifølge administrerende direktør Bent Andersen fra DLR Kredit har Lars Løkke Rasmussen i den senere tid »ikke ført med mange længder« – netop på grund af GGGI-sagen.

»Når man har de gyldne kæder, så stiller det nogle krav til personlighed, og det er der sat et spørgsmålstegn ved,« siger han.

Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, mener, at topledernes vurdering er en uundgåelig reaktion:

»Det ville være unaturligt, hvis ikke det (GGGI-sagen, red.) påvirkede. Der har været fokus på alt andet end politik,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere