Del : SMS
Berlingske Business

To mænd skal styrke Novo Nordisks koncernledelse

Novo Nordisk
Novo Nordisk fremlagde årsregnskab i går i hovedkvarteret i Bagsværd. Fra venstre ny mand i koncernledelsen Jakob Friis, finansdirektør Jesper Brandgaard og topchef Lars Rebien Sørensen. Foto:

Novo Nordisk udvider koncernledelsen med to 46-årige mænd, som skal styrke koncernledelsen inden for marketing, IT og kvalitetskontrol.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nye udfordringer har fået Novo Nordisks topledelse til for første gang i ti år at invitere nye ansigter ind i koncernledelsen.

Det drejer sig om 46-årige Jakob Riis, der bliver koncerndirektør for Marketing og Medical Affairs, og ligeledes 46-årige Lars Fruergaard Jørgensen, som får ansvaret for IT, kvalitet og corporate development hos Novo Nordisk.Men Jakob Riis overtager nogle af de funktioner, som koncerndirektør Kåre Schultz hidtil har haft ansvaret for, overtager Lars Fruergaard Jørgensen IT fra CFO Jesper Brandgaard og kvalitetssikring fra Lise Kingo og får samtidig titel af Chief Information Officer, mens Kingo fremover har titel af Chief of Staff.

Rebiens afløser kan vente

»Direktionen har siddet med de samme personer og næsten samme ansvarsområder i over ti år, i hvilken periode virksomheden er vokset ganske gevaldigt. Størrelsen og kompleksiteten af virksomheden gør, at der er mere at styre nu end for ti år siden. En global udrulning af et produkt er endnu mere vigtig for os end tidligere, og det er hovedårsagen til, at marketing får en større strategisk rolle, og den rolle skal op i koncernledelsen. Det samme gælder for IT, som også tidligere har været indirekte repræsenteret i direktionen,« siger Sten Scheibye, afgående bestyrelsesformand for Novo Nordisk og kommende bestyrelsesformand for Novo Nordisk Fonden.

Har det også en betydning i forhold til at finde en afløser for Lars Rebien Sørensen som topchef?»Når man udvider en ledergruppe, så er der altid flere at vælge imellem, men vi er slet ikke ved at gøre klar til at finde Lars Rebien Sørensens afløser endnu. Der er så mange år til (Rebiens kontrakt udløber i 2019, red.), at man ikke skal begynde at beskæftige sig med det endnu,« siger Sten Scheibye.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere