Del : SMS
Berlingske Business

Tilsyn ført bag lyset af Tønder Bank

tønder
1.100 vrede aktionærer var i går mødt op i Tønder Hallerne for at få en forklaring på, hvordan det kunne gå så galt med banken. »Jeg håber, at der bliver kørt en sag, så I kan komme ind og tænke over tingene,« sagde en vred aktionær, Hans Peter Jensen, ifølge dagbladet JyskeVestkysten. Efterskoleforstander René Jacobsen gik på talerstolen og henvendte sig direkte til Mogens Mortensen: »I har svigtet i forhold til jeres kunder og i forhold til jeres medarbejdere. Det er pinligt, Mogens. Det er et utilgiveligt svigt. I har ikke levet op til jeres ansvar.« Foto:

Myndighederne kunne ikke opfange faresignaler i Tønder Bank, fordi revisorer og ledelse indberettede mangelfulde tal om bankens store kunder. Det grænser til svindel, mener ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Krisen i Tønder Bank burde have været opdaget forlængst. For alle banker skal indberette en oversigt over sine ti største kundeengagementer og deres sundhedstilstand en gang om året, og denne liste skal endda godkendes af bankens revisor, som i Tønder Banks tilfælde er statsautoriserede BDO. Men da banken indberettede sin liste i forbindelse med årsregnskabet, var den så mangelfuld, at Finanstilsynet ikke havde grund til at fatte mistanke. Sådan lyder det nu fra vicedirektør i Finanstilsynet med ansvar for at holde øje med de mindre pengeinstitutter, Karen Dortea Abelskov: »Revisionsprotokollerne er et vigtigt redskab for vores tilsyn med bankerne, For her kan vi få et indtryk af, hvor koncentreret risikoen er i banken. Får vi ikke et komplet billede, er det meget svært for os at opfange problemerne i tide.« Det sønderjyske bankkrak, der har taget hele banksektoren med bukserne nede om anklerne, fordi Tønder Bank på overfladen så kernesund ud, burde således have været opfanget af Finanstilsynet, der så ville have gennemført en inspektion i banken forlængst. Karen Dortea Abelskov oplyser, at man i Tønder Banks tilfælde ikke fik overblikket over de store engagementer, fordi storkunderne ikke var synlige i det materiale, man fik fra banken: »Det er meget svært for os at se fra København, når et stort engagement, som egentlig er sammenhængende, ligger fordelt på flere forskellige kunder.«Bankernes revisionsprotokoller skal kigges efter af bankens ansvarlige revisorer, som også skal sige god for kundernes sundhedstilstand og herunder vurdere, hvor store tabene i givet fald er. »Revisorerne skal kigge de store engagementer efter, vurdere om der skal nedskrives og hvor meget. Revisorerne skal ud fra det afgive deres erklæring.« Har revisorerne levet op til deres ansvar i det konkrete tilfælde? »Vi arbejder efter det spor, at det skal undersøges, I den sammenhæng vurderer vi, om der er grundlag for en politianmeldelse af revisorerne.«

Revisorer er ikke bange for undersøgelse

Den erfarne bankekspert og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, Lars Krull, mener, at sagen grænser til svindel: »Vi ved jo, at det ikke er det rigtige indhold, som Finanstilsynet har fået i hænde. Samlet set er Tønder Bank en eklatant demonstration i mangel på kompetencer, men man må ikke kunne dække sig ind under, at ulovligheder skyldes mangel på kompetencer.« Men formanden for revisionsfirmaet BDO, Henrik Brünings, mener ikke umiddelbart, at revisionsselskabet har gjort noget galt i sagen om det overraskende bankkrak: »Vores forventning er, at vores arbejde opfylder lovgivning og god revisionsskik. Vi hilser en undersøgelse af sagen velkommen,« siger Henrik Brünings med henvisning til, at man nu vil samarbejde med Erhvervsstyrelsen om at få lavet en grundig undersøgelse af sagen. Også Sydbank-direktør Karen Frøsig, der har overtaget kunderne fra Tønder Bank, blev overrasket over, hvor store risici den krakkede bank løb. »Vi har kigget på risikoen på banken inden købet og herunder særligt på kreditbogen, og jeg blev virkelig overrasket, for banken løb meget stor risici.« Men burde det ikke være blevet opfanget af bankens revisionsprotokoller forlængst? »Jeg ved ikke hvordan de så ud, men tilsynet har jo tilsyneladende ikke fundet anledning til at kigge på dem. Men jeg kan da sige, at krakket også kom som en overraskelse for os, for vi havde i lokalområdet ikke opfanget faresignalerne,« siger Karen Frøsig og henviser til, at de store engagementer, som hun overtog fra Tønder Bank, formentlig allerede var bearbejdet og konsolideret, før hun fik adgang til dem.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere