Del : SMS
Berlingske Business

Tillid betaler sig

dude
Tillid er en altafgørende faktor. Virksomheder, der nyder stor tillid, tjener næsten tre gange så meget som dem, som ikke nyder tillid, mener managementguruen Steven M.R. Covey. Foto:

Men det er stadig nødvendigt med kontrol i en række situationer, siger managementguruen Stephen M. R. Covey, der tidligere i år har besøgt Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stephen Covey (junior) er en af de forfattere, der virkelig sælger billetter. Ikke mindst fordi hans budskab om tillid er stærkt i en tid, hvor kontrol er en del af hverdagen for de fleste, der skal udfylde en selvangivelse eller en timeseddel.

Sammen med faren, der har samme navn, har han været i stand til at bryde vaner og skabe tillid blandt mennesker - og ikke mindst solgt mange bøger. Han er i Danmark for at holde indlæg i anledning af lanceringen af den nye bog om »Tillid« som er udkommet i en dansk version.

Tillid kan betale sig

»Virksomheder, der nyder stor tillid, tjener næsten tre gange så meget som dem, som ikke nyder tillid«, siger Stephen Covey.

Danmark er et af de lande i verden, hvor der er stor tillid mellem mennesker; hvad kan vi lære af din nye bog?

»Det er min erfaring, at nogen, der er gode til noget, altid ønsker at blive endnu bedre. Det er netop sådan, det er i Danmark. I har et samfund, der er baseret på tillid, og det ønsker I at gøre endnu bedre på trods af, der er andre lande, der har mere brug for det end Jer. Det samme gælder også for virksomheder og organisationer. Dem, der er gode til det, ønsker at blive endnu bedre. En af forklaringerne er, at det er så dybt forankret i Jeres værdier og kultur.

Når man allerede er kommet så langt, er der et skelet at bygge videre på, så tilliden kan blive endnu højere. Selv om Danmark befinder sig i de øverste luftlagt, er der stadig lommer, hvor tilliden er mindre end i resten af landet. Det gælder i de fleste virksomheder - uanset om de er danske eller ej - at der er områder, hvor tilliden er mindre end andre steder.

Bogen anviser hvordan man kan opnå tillid på tværs og hele tiden holde fokus på at skabe endnu mere tillid til hinanden. Ikke mindst i et samfund har det stor betydning.

Kan man bygge en virksomhed på tillid?

Ja - men det kan ikke erstatte den rigtige forretningsstrategi. En kultur, der er baseret på tillid, giver mere effektive organisationer, når strategien skal føres ud i livet. Det går meget hurtigere, og det er meget billigere, fordi der ikke er brug for tunge kontrolsystemer, der skal checke, om alt går, som det skal. Lego er et godt eksempel på en virksomhed, hvor tillid er en integreret del af kulturen. De tror på deres kunder, som bliver inviteret ind til at være med til produktudviklingen. Lego-brandet ejes af dem, fordi den følelsesmæssige tilknytning til deres produkter er så stærk. Det giver tillid mellem kunderne og virksomheden, og det virker selvforstærkende. Og når medarbejdere har den samme tillid i virksomheden, giver det et konkurrencemæssigt forspring. Lego er i stand til at reagerer hurtigere på forandringer i markedet. Høj tillid øger innovationsevnen, og det giver et stærkere engagement hos medarbejderne. Og det betyder, at det er lettere at tiltrække nye medarbejdere og holde på dem, som allerede er ansat.

Virksomheder med en stærk tillidsbaseret kultur tjener 286 procent mere til aktionærne end dem, som ikke har den form for kultur. Altså næsten tre gange mere.

Kontrol er kortsigtet

Hvorfor er kontrol ofte svaret, når noget går galt i en virksomhed?

Det kan der være mange forklaringer på. Det er let at gribe ind over for en uhensigtsmæssig udvikling ved at skrue op for kontrolmekanismerne. Der er stor sikkerhed for, at en øget form for kontrol vil skabe resultater på kort sigt ved at minimere risikoen og let at forsvare ud fra en juridisk betragtning. Det betyder også, at de ansvarlige har en forklaring, hvis der kommer problemer på et senere tidspunkt. At opbygge tillid tager længere tid. Til gengæld vil det give et bedre langsigtet resultat.

Er kontrol nødvendigt i nogen situationer?

Hvis der er stor risiko forbundet med en aktivitet, skal der være kontrol eller, hvor der er mennesker med lav troværdighed involveret. Hvis ikke de er parate til at tage et ansvar, vil det være nødvendigt med kontrol. For et stykke tid siden besøgte jeg en amerikansk atomdreven undervandsbåd. Her vil det få store konsekvenser, hvis noget går galt. Her er der brug for kontrol og procedurer, der skal følges for alt, hvad der sker om bord.

Det går ikke, hvis der er alt for mange unødvendige kontrolsystemer, som hæmmer aktiviteterne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere