Del : SMS
Berlingske Business

Tilbageslag for Maersk Oil

21BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg
På længere sigt har chefen for Maersk Oil, Jakob Thomasen, uden tvivl grund til at glæde sig over indtægterne fra det norske oliefund Johan Sverdrup, som Maersk Oil er medejer af. I første omgang måtte han dog sluge endnu en dårlig nyhed, da det i går kom frem, at fundet indeholder mindre end forventet, at olien bliver dyrere at udvinde, og at projektet bliver forsinket. ?Arkivfoto: Asger Ladefoged

Det gigantiske norske oliefund Johan Sverdrup, som Maersk Oil er medejer af, bliver forsinket og dyrere at udvikle. Samtidig nedjusteres fundets størrelse. En skidt cocktail for Maersk Oil, der kæmper for sin produktion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jakob Thomasen glæder sig utvivlsomt til at vende kalenderen og lægge 2013 bag sig. For 2013 har på næsten alle fronter været det dårligste år længe for Maersk Oil, og fredag måtte olieboss Jakob Thomasen sluge endnu en dårlig nyhed, der udfordrer selskabets genopretningsplan.

Produktionsstarten for det gigantiske Johan Sverdrup-fund i Norge bliver nemlig forsinket, og der er sandsynligvis også mindre olie end først antaget. Læg dertil, at det også bliver dyrere at udvikle end ventet – der kan blive tale om en ekstraregning i milliardklassen for Maersk Oil – og man har en gennemført dårlig nyhed.

Udfordringerne med Sverdrup-fundet kan i værste fald også sætte spørgsmålstegn ved den genopretningsplan, som Maersk Oil har iværksat efter en brat nedgang i produktionen de seneste år.

I år venter Maersk Oil således kun en produktion på 235.000 tønder om dagen mod så meget som 428.000 daglige tønder i 2009. Målet er, at produktionen skal genoprettes til 400.000 tønder om dagen i 2020, og her er Sverdrup én af de tre afgørende brikker sammen med Chissonga-fundet i Angola og Culzean-fundet i Storbritannien.

Nu kommer der imidlertid først produktion fra Johan Sverdrup i slutningen af 2019, og det vil først være i anden fase nogle år senere, at produktionen topper. Og med de lavere forventninger til mængden af olie i feltet, er der heller ingen garanti for, at Maersk Oils andel nogensinde bliver de 50.000 tønder om dagen, som man har sat næsen op efter.

Maersk Oil vil ikke kommentere konsekvenserne endnu, men afventer, at den norske operatør Statoil i begyndelsen af 2014 annoncerer konceptvalget for det enorme projekt, før betydningen vil blive vurderet offentligt.

Lindø

Uenighed mellem partnere

Det gigantiske Sverdrup-fund fordeler sig over hele tre olielicenser. Maersk Oil ejer 20 procent af den ene licens, som forventes at svare til omkring ti procent af det samlede fund.

I alt er fem selskaber medejere af feltet, og allerede i sidste uge kunne branche-mediet Upstream fortælle, at der var uenigheder mellem selskaberne om, hvilken løsning der er den bedste.

For norske erhvervsmedier som Dagens Næringsliv og TDN Finans var Sverdrup-problemerne den store historie fredag. For hele Norge er der tale om et af de største investeringsprojekter længe, som vil give masser af ordrer til norske underleverandører og arbejdspladser. Og problemerne bliver udlagt som en stor skuffelse for såvel selskaber som Norge som helhed.

De fem selskaber er tilsyneladende ikke enige om størrelsen og funktionaliteten i den første fase af udbygningen, ligesom der er uenighed om modellen for tilførsel af strøm fra land til Utsira-højden, hvor Johan Sverdrup og flere andre felter ligger.

Den norske regering vil sandsynligvis kræve, at man bruger strøm fra land, hvilket i Norge vil sige fra vandkraft, for at sænke CO2-udledningen. Det er en kostbar løsning for olieselskaberne. Flere af selskaberne har tilmed gjort andre fund på Utsira-højden, og interesserne er dermed ikke fuldstændig ens for de fem selskaber.

Det koster over 100 milliarder kroner

At det ender med en dyrere løsning end først ventet, står imidlertid allerede klart. Et af de mindre selskaber med navnet »Det norske oljeselskap« skønnede fredag, at alene første fase samlet vil komme til at koste enorme 100 til 130 milliarder norske kroner for de fem selskaber. Heraf kommer Maersk Oil sandsynligvis til at lægge i omegnen af ti milliarder omregnet til danske kroner.

Michael Pram Rasmussen bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk.

Den giftige cocktail af mindre olie, der bliver dyrere at udvinde og samtidig forsinkes, vil nok give Jakob Thomasen lidt hovedbrud over julen. Og 2013 har i forvejen været et skidt år for Maersk Oil med en nedjustering af produktionsforventningen til 2013, hvor selskabet vil få den laveste produktion siden 2001, ligesom året heller ikke har budt på nye markante fund trods et efterforskningsbudget på omkring fem milliarder kroner.

Når irritationen over tilbageslaget har lagt sig, kan Jakob Thomasen dog fortsat glæde sig over, at Johan Sverdrup på den lange bane stadig ser ud til at blive en forrygende forretning. Således kan Maersk Oils andel af olien i feltet være mere end 100 milliarder kroner værd i perioden frem mod 2050. Der vil ganske vist være enorme skattebetalinger samt udviklings- og produktionsomkostninger over de tre årtier, men Maersk Oil vil med stor sandsynlighed stadig høste et tocifret milliardoverskud på investeringen over årene.

Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla ankommer til Eksplanaden

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere