Berlingske Business
LIVE
09:30 Jyske Bank og Unibrew i bak og spurt efter regnskaber

Teknologisk institut venter på regeringen

2001 blev et vanskeligt år for Teknologisk Institut, og 2002 bliver næppe lettere. Lige nu står instituttet midt i et

vadested og venter spændt på, hvad regeringen vil på teknologiområdet.


- Netop nu er vi ved at omlægge

vores aktiviteter, så vi henter endnu mere indtjening fra private virksomheder. Selvom vi allerede i dag henter en stor del

af vores indtægter fra kommercielle aktiviteter, er vi nødt til at tage bestik af den aktuelle politiske situation,

siger adm. direktør Søren Stjernqvist fra Teknologisk Institut.


Det har også betydet, at Teknologisk Institut

har måttet fyre 73 ud af instutittets godt 900 medarbejdere.


Det skyldes, at en række udviklingsprogrammer - især

indenfor energi- og miljøområdet - er nedlagt. Dertil kommer, at regeringen på længere sigt har lagt op til

reduktion i de såkaldte resultatkontrakt- og centerkontraktmidler, som blandt andet finansiere samarbejdsprojekter mellem forskningsinstitutioner,

Teknologisk Institut og det private erhvervsliv.



SMV''er vigtige

Om der er behov for yderligere justeringer er endnu uklart.


-

Som flere andre institutioner og virksomheder, der beskæftiger sig med teknologi og udvikling, står vi i et vadestad efter,

at den ny regering er kommet til, siger Søren Stjernqvist.


Derfor er der behov for klare udmeldinger fra regeringen hurtigst

muligt, mener Stjernqvist. Han understreger samtidig, at en ny teknologi- og innovationspolitik ikke udelukkende bør fokusere

på IT, nanoteknik og bioteknologi. Udviklingen af de mere traditionelle erhverv skal med.


- Det er vigtigt, at det offentlige

bidrager til teknologiudvikling og innovation indenfor de traditionelle erhverv. I Danmark findes kun ca. 100 virksomheder med et

forsknings- og udviklingsbudget på over ti mio. kr. om året. Derfor er har det offentlige en meget stor rolle at spille

i forhold til de små og mellemstore virksomheder, siger Søren Stjernqvist.


- Vi kan godt drive vores forretning

100 pct. kommercielt, hvis det er det, regeringen vil. Men det betyder, at aktiviteter bliver langt mere orienteret mod dagen og vejen,

og at udviklingsprojekterne bliver nedprioriteret, siger han.


- Vores teknologiprofil er afhængig af, hvilke muligheder

det offentlige giver. Derfor bliver det spændende at se, hvad regeringen vil på sigt. Indtil nu har vi kun set beskæringer,

siger Søren Stjernqvist.


Det er dog ikke kun den ny regerings manglende plan for, hvad der skal ske på teknologifronten,

der gør livet besværligt for Teknologisk Institut.


Det beskedne 2001-resultat, skyldes først og fremmest,

at den tidligere regeringen heller ikke formåede at prioritere teknologi og innovation højt nok.


Teknologisk Institut

hentede en betydeligt mindre omsætning fra organisationer og offentlige kunder i 2001, nemlig 60 mio kr. eller 31 pct. mindre

end i 2000. Samtidig betød nedturen i IT-branchen, at instituttet fik 15 mio. kr. mindre hjem på salg af IT-ydelser end budgetteret.

Tilbagegangen kunne ikke opvejes af, at salget af viden og løsninger til privat erhvervsliv voksede med 24 mio. kr. eller ni

pct sidste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen