Del : SMS
Berlingske Business

Sydbank køber sig til fred i Tønder

Sydbank dækker tab for bankkunder
Sydbank vil dække tab på 30 millioner kroner for kapitalbeviser købt i september i den krakkede Tønder Bank. Foto:

De privatkunder, som på et tilsyneladende falsk grundlag købte kapitalbeviser i Tønder for få måneder siden, får dækket deres tab af Sydbanks førstekvinde, Karen Frøsig. Direktøren forventer stadig god effekt af overtagelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sydbank-direktør Karen Frøsig viser sig nu fra sin allermest venlige side og betaler 30 mio. kr. for at slippe for et udmagrende retsopgør ved overtagelsen af kunderne i den krakkede Tønder Bank. En gruppe af bankens kunder var ellers endt i en vanskelig situation, fordi Tønder Bank nogle måneder før krakket solgte kapitalbeviser for at styrke pengetanken. Bankens kunder købte kapitalbeviserne ud fra et prospekt, som ifølge Finanstilsynets gennemgang af sagen ikke var retvisende, ligesom myndigheden har bebudet et muligt erstatningsansvar for kunderne i sagen. Et ansvar som Sydbank nu har overtaget, da de har overtaget kundemassen fra Tønder Bank: »Nu har vi været nede og kigge lidt dybere på banken og særligt koncentreret vores indsats på salget af kapitalbeviserne. Man må sige, at det er paradoksalt, at man sælger de her beviser i september, og banken lukker til november. Der er ret kort tid imellem, men det behøver der ikke nødvendigvis at være noget galt med, der kunne jo være sket afgørende begivenheder i den periode. Men det kan vi ikke se er tilfældet,« siger Sydbank-direktør Karen Frøsig, der selv har en baggrund som jurist. Derfor har hun valgt at betale pengene tilbage til de nødstedte Tønder Bank-kunder: »Vi har valgt at afklare det ved at betale regningen. For vi mener faktisk, at vi kan få så mange værdier ud af synergierne med Sydbank, at det stadig på bundlinjen vil være en god og fornuftig beslutning for Sydbanks aktionærer.«

Stadig en god forretning

Men hvordan kan det være rimeligt for Sydbanks aktionærer at betale en regning, som Sydbank på ingen måde har del i? »Det er korrekt, at det er ikke er vores skyld, men vi tror stadig, at det er den bedste forretning at betale de penge. Vi har naturligvis regnet på det, for vi er ikke bare velgørere,« siger Karen Frøsig med henvisning til den overraskende store mediedækning af den krakkede bank. Kan I gå til konkursboet og få dækket noget af regningen? »Det har vi ikke nogen afklaring på endnu, men jeg tror det ikke.« Sydbank-direktøren har også et årelangt retsopgør bag sig fra dengang Sydbank købte BankTrelleborg. Dette opkøb førte til langvarige juridiske tovtrækkerier med bankens aktionærer, som mente, at de havde fået for lidt for deres aktier i den nødlidende bank, som var den første til at lade livet herhjemme under krisen: »Selvfølgelig har vi lært, at lange retssager med kunderne er en opslidende affære. Men spørger du, om jeg ville føre BankTrelleborg-sagen igen, så er svaret ja, og vi vandt den for øvrigt også.« Karen Frøsig henviser til, at den sag også var markant anderledes end den, som Sydbank risikerede at stå overfor i Tønder: »Dengang var det et spørgsmål om værdiansættelsen var rigtig eller forkert, og om vi skulle havde givet mere eller mindre for banken. Her er det ikke et spørgsmål, om man bruger flere eller færre penge på at overtage en bank. Det er en gruppe af mennesker, der er kommet ind på et forkert tidspunkt, hvor vi ikke havde med det at gøre. De er gået ind i sagen på et forkert grundlag,« siger Karen Frøsig. 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere