Del : SMS
Berlingske Business

Svigtende julesalg kæntrer kendt kameraproducent

GoPro revolutionerede markedet for små kameraer. Men der var ikke mange kameraer under juletræerne i 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Kameraproducenten GoPro red på en bølge, da selskabet blev børsnoteret i midten af 2014. Salget var markant stigende og selskabets små, bærbare videokameraer var over alt. Men vinden er for alvor vendt for GoPro.

Julesalget i 2015 var særdeles skuffende, og en markant prisreduktion på selskabets nye HERO4-kamera, der blev vurderet til at være for dyrt, gjorde ondt værre. Det viser selskabets regnskab.

- I 2015 steg vores salg. Men væksten stoppede op i andet halvår.

- Vi anerkender behovet for at udvikle computerprogrammer, der gør det lettere for vores kunder at trække billeder ud, tilgå dem og redigere dem, skriver stifter og administrerende direktør Nicholas Woodman i regnskabet.

Det var således noget af et vækststop, GoPro oplevede i årets tre sidste måneder. De indeholder ellers både julesalget og den såkaldte "Black Friday", et stort udsalg efter den amerikanske højtid Thankgiving.

Omsætningen faldt med en tredjedel til 437 millioner dollar - små tre milliarder kroner - og resultatet endte i minus 34 millioner dollar. Det efter et overskud på 122 millioner dollar i de sidste tre måneder af 2014.

For hele året blev der solgt kameraer og udstyr for 1,6 milliarder dollar, en pæn stigning. Men resultat faldt med to tredjedele til 36 millioner dollar.

- Vi forventede noget dårligt, og vi fik noget endnu værre, sagde analytiker ved Dougherty & Co. Charlie Andersen til Bloomberg News oven på regnskabet.

De dårlige resultater har sendt aktien kraftigt på retur. Siden starten af 2015 er aktien kollapset fra 66 dollar til 10 dollar per aktie.

I efteråret 2014, da GoPro fortsat var flyvende og "selfie-sticks" var på alles læber, var GoPro 11,5 milliarder dollar værd. Fredag var selskabet 1,4 milliarder dollar værd.

Det er inklusiv et lille løft fredag eftermiddag, da selskabet offentliggjorde et samarbejde med Microsoft.

/ritzau/

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere