Del : SMS
Berlingske Business

Sverige tvinges til at åbne sig for udenlandske virksomheder

Strenge krav til bopælspligt, firmanavne og lang sagsbehandlingstid for virksomheder, som vil drive forretning i Sverige, ser ud til at blive en saga blot.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver lettere at afsætte varer eller drive forretning i Sverige.

Vores naboer har nemlig af EU fået besked på at gøre det lettere for udenlandske virksomheder at komme ind på det svenske marked.

For danske virksomheders vedkommende er det især virksomheder, som opererer inden for transport, audiovisuel- eller radiotransmission og private sikkerhedsfirmaer, og som ikke er en del af reglerne i EU's servicedirektiv, der får gavn af ændringerne.

EU-Kommissionen kræver, at Sverige retter ind på følgende punkter:

  • Sverige skal fjerne kravet om, at en virksomhed skal oprette en fysisk afdeling i landet, før man kan begynde at levere ydelser eller varer (kravet gælder ikke for virksomheder, som er dækket af reglerne i EU's servicedirektiv).

  • Sverige skal opgive kravet om, at en virksomhed skal gøre en person, som er bosiddende i Sverige, ansvarlig for domumenter om virksomhedens forretninger i landet (kravet gælder ikke for virksomheder, som er dækket af reglerne i EU's servicedirektiv).

  • Kravet, om at en udenlandsk virksomhed skal bruge det samme varemærkenavn i Sverige, som den gør i sit hjemland - kombineret med at et varemærkenavn ikke må kunne forveksles med et andet eksisterende svensk varemærke - skal ændres.

  • Den lange sagsbehandlingstid for virksomheder, som ønsker at registrere en afdeling i Sverige, skal bringes ned. Samtidig skal kravet til certificerede kopier og certificerede oversættelser af dokumenter ændres.

Hvis Sverige ikke ændrer ovenstående krav til at skabe forretning i landet inden for de kommende to måneder, risikerer de svenske myndigheder at ende i en sag ved EU-Domstolen.

På den danske ambassade i Stockholm genkender man de kvaler, danske virksomheder kan komme ud for i Sverige og ser gerne handelshindringer nedbrudt.

- Helt generelt er det naturligvis i både dansk og svensk erhvervslivs interesse, at der eksisterer så få handelshindringer som muligt. Ofte støder virksomhederne ind i problemer på helt lavpraktisk niveau. Hvorfor skal det for eksempel være dyrere at ringe fra København til Malmö end fra Malmö til Kiruna? Hvorfor må man ikke køre i sin danske tjenestebil i Sverige i et år? Derfor ser vi med tilfredshed på, at EU arbejder aktivt for at gøre livet lettere for erhvervslivet ved at slå ned på handelshindringer i Sverige – og for den sags skyld om nødvendigt også i Danmark, siger Søren Westerberg, virksomhedsrådgiver ved den danske ambassade i Stockholm, og fortæller desuden om metoder til at undgå lange ventetider:

- I Eksportrådet ved ambassaden i Stockholm har vi også oplevet, at danske virksomheder har været frustrerede over sagsbehandlingstiderne, der eksempelvis for oprettelse af en ny virksomhed er 14 arbejdsdage. Derfor vælger mange danske virksomheder at købe et skuffeselskab i Sverige. På den måde kan de have et datterselskab oppe at køre på blot et par døgn.

Du kan finde en oversigt over sagsbehandlingstider hos det svenske Bolagsverket.

Du kan læse mere om EU-Kommissionens pres her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere