Del : SMS
Berlingske Business

Svag optimisme for 2013

De københavnske ejerlejligheder kan skille sig ud som den del af markedet, der vil klare sig bedst næste år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Næste år kan blive et nyt svært år for det danske boligmarked, men for ejerlejlighederne i København er der en svag optimisme. I hovedstaden kan priserne kravle en smule i vejret i 2013.

Det mest optimistiske bud går på prisstigninger på fra tre til fem pct. målt fra starten til slutningen af året. Først og fremmest fordi nye tilflyttere fortsat vil strømme til byen sammenholdt med, at der ikke bliver bygget ret meget nyt.

Det kan gøre, at markedet for ejerlejligheder i København igen til næste år vil skille sig ud som den del af boligmarkedet, som klarer sig bedst. Det står i modsætning til boligkrisens første år, hvor de københavnske lejligheder stod for de største prisfald efter de gyldne år op til toppen i 2006.

Nordea hører til blandt de mest optimistiske for det kommende år.

»Vi tror på, at priserne kan stige hen over året med op til fem pct. Om det lige bliver tre eller fem er ikke til at sige, men baggrunden for vores optimisme er, at handelsaktiviteten er høj samtidig med, at der kommer cirka 10.000 nye til hovedstaden om året,« siger boligøkonom i Nordea Lise Nytoft Bergmann.

Arbejdernes Landsbank og Boligøkonomisk Videncenter er mere tilbageholdende i deres udsagn.

»Det ser ud, som om der er kommet mere gang i salget af ejerlejligheder i København. Vi tror på uændrede priser fra start til slut på året, men der er større sandsynlighed for, at priserne går op end ned, men usikkerheden er selvfølgelig stor,« siger cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Lone Kjærgaard.

Mens sekretariatschef i Boligøkonomisk Videncenter Curt Liliegreen fremhæver, at siden toppen i 2006 er priserne på ejerlejlighederne i hovedstaden faldet med omkring fem pct. mere end parcel- og rækkehusene. »Normalt vil ejerlejlighederne være dem, som begynder at stige først efter krisen, men det er ikke rigtigt sket endnu. Ejerlejlighederne har stadig et efterslæb i forhold til parcelhusene og spørgsmålet er, hvornår der bliver rettet op på det,« siger Curt Liliegreen.

»På ti års sigt vil det ske, men det er ikke kommet endnu,« siger Curt Liliegreen.

Undgår ny boble

I går kom der nye tal fra Realkreditrådet over antallet af ejerboliger sat til salg i hele landet. Statistikken viser, at udbuddet af boliger falder; specielt for ejerlejligheder i København.

Udbuddet er næsten halveret over det seneste år. Det kan trække i retning af højere priser, men salget af lejligheder i hovedstaden kan også blive ramt af den generelle usikkerhed, der er for hele den danske økonomi.

»Vi har ikke oplevet noget opsving herhjemme endnu, og det skal vi have, før boligpriserne begynder at rette sig. Priserne kommer ikke op, før vi får en økonomisk vækst på måske omkring to pct.« siger Curt Liliegreen, der påpeger, at specielt for ejerlejlighederne i København kan det være en fordel, at økonomien er lidt træg.

»Det er godt, fordi vi slipper for en ny boligboble. Den ekstremt lave rente vil ikke give en ny voldsom prisstigning, som vi så tidligere. Det er det positive ved det. Vi kan få en mere afbalanceret udvikling,« siger Curt Liliegreen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere