Del : SMS

Suget fra København rammer provinsvirksomheder

kalvebod

Der er mere modvind, og der skal trædes mere i pedalerne, hvis man er virksomhed i provinsen. Det indrømmer flere store danske koncerner selv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der skal løbes lidt stærkere, tænkes lidt hurtigere, og findes på lidt smartere løsninger, hvis danske virksomheder vælger at placere sig langt væk fra København. Så der de nemlig på lang afstand af veluddannet arbejdskraft, offentlige myndigheder, universiteter og ikke mindst den lufthavn i Kastrup, som spiller en stadig større rolle for de store, globale danske koncerner.

Det er flere store danske virksomheder, som selv indrømmer, at det er et stort og stigende problem at have hovedsæde i provinsen.

Bo Schmidt, der er HR-chef hos Grundfos, siger eksempelvis, at det er en kæmpe udfordring at lokke folk til Bjerringbro, hvor virksomhedens hovedkontor er placeret.

»Arbejdskraften centreres mod de større byer: København, Aarhus og Københavns omegn. Vi kan godt se, at metropoler tiltrækker mennesker og arbejdskraft. Men det lykkes også at hive gode medarbejdere herover. Med vores nye kompetencecenter i København spiller vi på to heste og erkender, at det nu engang er lettere at trække folk til København.«

Bo Schmidt tilføjer, at når de forsøger at indfange unge kandidater fra landets universiteter, så må de gøre meget ud af at forklare, hvor Bjerringbro egentlig ligger henne. Og at det rent faktisk ikke ligger mere end tre kvarter fra Aarhus.

Chefen er i København

Logstor – det tidligere Løgstør Rør – med ca. 1.400 ansatte på koncernplan og en omsætning på godt to milliarder kroner, er en anden virksomhed, som det tager længe at komme til fra København. Fra Aalborg lufthavn er der én times kørsel med taxa til Løgstør ved Limfjorden, og det er så meget, at det efter kommunikationsdirektør Kurt Weis’ egen opfattelse kan virke »helt håbløst«.

»Det går ikke,« siger han lige ud.

Af samme grund har virksomheden åbnet et repræsentationskontor tæt på Nyhavn i København, hvor koncernchefen for virksom­heden, Preben Tolstrup, sidder.

»Han rejser utroligt meget til alle koncernens datterselskaber og joint ventures i blandt andet Kina, Dubai, Tyskland, Polen og andre steder. Han har også ofte møder med politikere eller kunder, hvorfor det er mest praktisk, at han sidder i København. Men ellers er vi en meget global virksomhed, som holder virtuelle møder med hjælp fra computere og kameraer. Derfor spiller det ikke den store rolle, om man sidder i Polen eller i Løgstør,« siger Kurt Weis.

Han tilføjer dog, at i 2007, hvor der opstod mangel på arbejdskraft inden for mange områder, var det vanskeligt for Logstor at tiltrække arbejdskraft til Løgstør. Da valgte mange at finde et job tættere på en større by.

»Men for os betød det ikke det store, for så ansatte vi bare flere i Polen eller andre steder. Det er en mindre god udvikling for Danmark, men for os betød det ikke det store,« siger Kurt Weis.

Ud over Løgstør har virksomheden også en afdeling i Fredericia og lige nu ekspanderer de også kraftigt i Polen, hvor beskæftigelsen på få år er gået fra 200 til 500 ansatte. Det er historiske årsager, der ligger bag placeringen i Nordjylland, hvor kobbersmeden Ege Andersen for 50 år siden startede den nu så succesrige virksomhed.

Men de har ikke overvejelser om at flytte til andre steder i landet, for det har også sin fordel at være et sted, hvor der er masser af plads til de store rør til blandt andet fjernvarme, som virksomheden producerer.

Virksomhedens viceadministrerende direktør, Ole Arenfeldt Jensen, har da også sit kontor og sin daglige gang i Løgstør, og må så rejse frem og tilbage til København, når det er nødvendigt.

Hos Lego siger direktør Henrik Hörmann, at de ikke oplever kæmpe problemer, fordi de ligger i trekantsområdet.

»Vi mærker, at både arbejdskraften og arbejdspladserne rykker mod København. Der er mange unge fra den vestlige den af Jylland, som flytter fra området og som aldrig kommer tilbage igen. København har den helt store tiltrækningskraft, men Aarhus og Odense, hvor de store uddannelsesinstitutioner er, trækker også mange til,« siger han.

Når Lego skal rekruttere specialister inden for marketing og IT, er de i direkte konkurrence med resten af landet.

»Dem har vi været i stand til at tiltrække uden de helt store headhunting-øvelser. Men med de meget specialiserede medarbejdere, har der været situationer, hvor vi selv skal ud at lede for at få de rigtige kompetencer til Lego.«

Hos Grundfos peger Bo Schmidt også på, at de er kommet godt ud af krisen og har fået gode resultater.

»Det er noget, vi kan slå på, når vi skal tiltrække nye medarbejdere til Grundfos. Derudover er vi en international virksomhed, der er repræsenteret i mange lande og dermed giver mulighed for en karriere i udlandet. I foråret åbnede vi et kompetencecenter i København, fordi det er lettere for vores medarbejdere. Men også fordi, vi er en international virksomhed, og det er lettere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft til København,« siger Bo Schmidt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere