Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Stort minus ved aktivering

Aktivering af de ledige er en dårlig forretning for samfundet. Den sender ikke de arbejdsløse tilbage i beskæftigelse,

og giver derfor et underskud hvert år på omkring seks mia. kr.



Værst ser det ud for den offentlige jobtræning

samt aktivering via uddannelse. Derimod er der et lille plus på kontoen, når arbejdsløse kommer i jobtræning

i private virksomheder.



Konklusionen kommer fra den seneste rapport fra de økonomiske vismænd. Rapporten bliver

officielt offentliggjort mandag i næste uge, og den indeholder en længere analyse af effekten af den danske arbejdsmarkedspolitik.

Og specielt når det gælder aktiveringen, falder der knubbede ord.



Vismændene indrømmer, at der også

er positive sider ved aktiveringen. Udsigten til at blive sendt i aktivering får mange arbejdsløse til at sætte

ekstra tempo på deres jobsøgning, og det får flere folk i arbejde. Aktiveringen kan således virke som en

motiverende faktor, men det er primært, inden den går i gang. Resultaterne af selve aktiveringen er derimod ikke opløftende.





Den øger ikke de lediges muligheder for igen at få et fast sæde i en privat virksomhed.



"Den negative

effekt skyldes først og fremmes, at de aktiverede ikke søger job eller får tilbudt job under aktiveringsforløbet,

og at den efterfølgende opkvalificeringseffekt er begrænset eller endda indsnævrer jobsøgning efter aktivering",

lyder det i rapporten fra vismændene.

Bør afskaffes

De fremhæver, at regeringen via reformen "Flere

i arbejde" allerede er begyndt at skære ned på aktiveringen. Men det er slet ikke nok, mener vismændene. De

anbefaler yderligere tre tiltag:



l Den offentlige jobtræning bør afskaffes, hvis den ikke kan forbedres kraftigt.

Der er brug for en dybere granskning af, hvilke elementer i den nuværende ordning, som der kan bygges videre på.



l

Der skal sættes ind med en indsats, så den private jobtræning bliver brugt oftere.



l Aktivering via uddannelse

skal gøres langt mere målrettet. Tilbuddene skal være af længere varighed, være mere faglige og erhvervsrettede.



Samtidig

lægger vismændene op til, at de ledige i højere grad skal have tommelskruerne på, når det gælder

om at søge job.



Vismændene mener, at folk, som mister deres arbejde, meget hurtigt skal have hjælp og støtte

til deres jobsøgning. Men samtidig skal de også være forpligtet til at skrive et vist antal ansøgninger.



I

rapporten bliver der henvist til erfaringer fra Holland og Schweiz. De viser, at en meget hurtig indsats med jobsøgningskurser

kombineret med krav om at sende et bestemt antal ansøgninger, giver en positiv effekt.



I både Holland og Schweiz

kan de ledige blive ramt af sanktioner i form af mistet eller nedsat understøttelse i en periode, hvis de ikke er aktive nok

i deres søge efter et nyt job.



Den slags sanktioner forkorter tiden som arbejdsløs med mere end ti pct., viser

resultaterne fra udlandet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen