Del : SMS

Stort konkurshop i december

Finanskrisen
Finanskrisen har været hård ved mange danske butikker. Foto:

2012 bød på næsten det samme antal konkurser som året før. Men afslutningen på året bød på en kraftig og bekymrende stigning, mener Danske Bank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Krisen kradser hårdt hos de danske virksomheder, og mange må fortsat drejer nøglen om. Selv om det så pænere ud tidligere på året endte 2012 med at blive et lige så skidt år som 2011.

Det viser helt nye tal fra analysebureauet Experian. Mere præcist kom antal konkurser sidste år op på 5.643. Det er kun 11 færre end året før, hvor niveauet blev betegnet som højt.

Cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian mener, at det først og fremmest er bekymrende, at december måned bød på et hop i antal konkurser.

”Det er svært med sikkerhed at sige noget om, hvorfor antallet af konkurser steg så kraftigt i slutningen af sidste år," siger cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian.

"Men manglende vækst, høje omkostninger, udfordrende finansieringsvilkår, og en betydelig økonomisk usikkerhed er nok vigtige ingredienser i den cocktail af problemer, som de danske virksomheder bøvlede med i 2012,” siger Steen Bocian.

I tallene fra Experian kan man se, at det primært er detailhandelen og landbruget, der er hårdt ramt. Rent geografisk er der flest konkurser i Hovedstaden og Sydjylland.

”Vi må konstatere, at 2012 desværre opretholdt et højt konkursniveau. Ser vi på de aktuelle regnskabstal for 2012, må vi samtidig forudse, at det høje niveau vil bide sig fast et godt stykke ind i 2013,” siger kommunikationsdirektør i Experian, Kim Bach.

Mens Dansk Erhverv påpeger, at konkursudviklingen typisk reagerer med en vis forsinkelse. Derfor vil en eventuelt forbedring af den danske økonomi i løbet af 2013 næppe give færre konkurser i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere