Del : SMS
Berlingske Business

Stort fald i detailsalget - Vi køber mindre tøj

pix_tøj
Forbrugerne er ikke gået så meget shop-amok i tøjbutikkerne i oktober måned. Foto:

Detailsalget tog et uventet stort dyk i oktober, hvilket blandt andet skyldes at vi har skruet ned for vores tøjforbrug. Forbrugertilliden er til gengæld steget en smule.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er blevet skiftet mindre ud i klædeskabene i de danske hjem i løbet af oktober måned. Det viser de seneste detailsalg, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort.

Detailsalget er samlet faldet med 0,9 procent i forhold til september måned, viser tallene der er renset for sæsonudsving og prisudvikling.

Og det er især forbruget af tøj, sko og lignende, vi har skruet ned for. Varegruppen "beklædning", der står for godt 10 procent af den samlede detailsalg er faldet med 3,9 procent siden september, mens salget af "fødevarer og andre dagligvarer" er faldet med 0,6 procent og "andre forbrugsvarer" er faldet med 0,4 procent.

Foruroligende statistikker

Danmarks Statistik bemærker dog, at statistikkerne kan være lidt mere usikre end normalt, da det er vanskeligt at identificere effekten af den nye lukkelov. Men dagens tal er foruroligende, mener cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard

"Med faldet i detailsalget sendes der en lille lussing imod privatforbruget. Detailsalget udgør en væsentlig bestanddel af det samlede privatforbrug og dagens tal indikerer dermed, at den afdæmpede udvikling i privatforbruget er forsat ind i fjerde kvartal", skriver hun i en kommentar og bemærker, at det milde oktobervejr kan være årsag til, at nogle har ventet med at investere i vintertøj.

En lille stigning i forbrugertilliden

Lidt mere positive takter finder man dog i Danmarks Statistiks forbrugertillidstal, der også netop er blevet offentliggjort. Forbrugertilliden - der beskriver befolkningens syn på den aktuelle og fremtidige økonomiske situation - er samlet steget fra minus 5,5 i oktober til minus 1,3 i november.

Danskerne er især blevet mere optimistiske på deres egen familiers vegne. Indikatoren for hvor mange der regner med, at deres egen families økonomiske situation vil være bedre om et år sammenlignet med i dag, er steget med 10,2. Og der er også en tro på, at landets økonomiske situation vil være bedre om et år end i dag.

Det ser stadig slemt ud

Til gengæld er der en generel opfattelse af, at vi stadig befinder os i krise lige nu. Forbrugerne vurderer, at både familiens og Danmarks økonomiske situation i dag er dårligere end for et år siden, indikatorerne ligger på henholdsvis minus 2,4 og minus 11,4. De er dog begge steget en smule i løbet af oktober måned.

Tore Stramer, der er seniorøkonom i Nykredit konkluderer dog, at forbrugertillidstallene samlet set er "rar" læsning, især fordi de viser, at sidste måneds voldsomme fald i forbrugertilliden til minus 5,5 ser ud til at være en enlig svale. Han vurderer, at forklaringen er, at danskerne nu kan mærke, at de får flere penge mellem hænderne.

"Stigningen i forbrugertilliden er formentlig drevet, at mange danskere har set efterlønspengene tikke ind på bankkontoen. Dertil kommer, at det fortsat rekordlave renteniveau og et pænt fald i benzinpriserne i november også har givet grund til et stigende humør, skriver Tore Stramer i en kommentar og fortsætter:

"Endelig synes det også at være gået op for danskerne, at 2013 vil byde på en pæn fremgang i indkomsten som følge af lettelsen af skatten på arbejde, en markant lavere inflation og den laver rente som mange boligejere i øjeblikket rentetilpasser til, skriver han.

Tallene fra Danmarks Statistik viser dog også, at forbrugerne forventer, at der stadig vil være trange kår på arbejdsmarkedet og at arbejdsløsheden vil være steget om et år sammenlignet med nu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere