Del : SMS

Store virksomheder buldrer frem uden danske job

Fagforening roser slagteriarbejderes investeringsplaner
Foto:

De store danske virksomheder vokser kraftigt og tjener mere. Men det smitter ikke af på antallet af danske medarbejdere, som der bliver færre af. Den udvikling skal vendes, lyder det fra flere sider.

Artiklen fortsætter under annoncen
De store danske virksomheder har haft succes de seneste seks år. Salget og indtjeningen vokser kraftigt, men virksomheder som Carlsberg, Danfoss og Danish Crown gør det uden flere danske ansatte. Blandt 23 af de største virksomheder har langt de fleste skåret kraftigt ned i antallet af medarbejdere i Danmark i de senere år.

Det er en meget bekymrende udvikling og en udfordring for at få gang i det længe ventede opsving, lyder det fra flere sider.

Helt konkret er næsten 18.000 danske job forsvundet i 23 af de største danske selskaber i perioden 2008 til 2013. Det er en nedgang på næsten 13,5 pct., viser en analyse, som Berlingske Research har foretaget som en del af serien »Jagten på Opsvinget«.

Novo Nordisk styrtdykker på børsen

Tabet af danske job er sket i en periode, hvor de 23 selskaber i analysen har skabt knap 62.000 job i udlandet, og hvor de 23 selskabers omsætning er i samme periode vokset med 32 pct. til 763 milliarder kroner.

Slagterikoncern Danish Crown er en af de virksomheder, som har færre danskere ansatte i dag. På otte år er næsten halvdelen af de danske job væk. Det er sket samtidig med, at både salget og indtjeningen er vokset.

Handlende på vej ud af Magasin du Nord.

»Danish Crown er på ingen måde i krise. Vi er en meget stærk virksomhed og har vækst. Men væksten ligger uden for Danmark, og det synes vi er rigtig ærgerligt. Vi er ikke glade for den her udvikling, og derfor har vi arbejdet intenst på, hvordan vi kan vende udviklingen,« siger Kjeld Johannesen, adm. direktør Danish Crown.

Men Johannesen siger, at Danish Crown er udfordret. Lønningerne blandt slagteriarbejdere i Danmark er over dobbelt så høje som i andre EU-lande. For at klare sig i konkurrencen har Danish Crown været nødt til at søge væk og hen mod steder, hvor virksomheden kan producere billigere.

Novo Nordisk årsregnskab

De fem hårde jobår

Også i telekoncernen TDC er indtjeningen kraftigt forbedret på fem år, men det er sket med næsten 3.000 færre ansatte i Danmark.

»Den væsentligste årsag er, at vi over årene har frasolgt en række europæiske aktiviteter, men der ud over er der sket et fald i medarbejderantallet som led i et effektiviserings- og transformationsprogram, som vi har gennemført de senere år,« siger koncernchef Carsten Dilling.

Han siger, at TDC vil fortsætte med at kigge på antallet af danske ansatte. Telelskabet er nemlig konstant udsat for ny og anderledes konkurrence. Carsten Dilling peger blandt andet på, at for eksempel streamingtjenesten Netflix og IT-giganten Google er konkurrenter, som i de kommende år igen vil ændre den konkurrencesituation, som TDC befinder sig i.

aaa

De færre danske arbejdspladser kommer i en periode, hvor det går rigtig godt for toppen af dansk erhvervsliv. Virksomhederne er kommet gennem den finansielle krise ved at fokusere på dele af verden, hvor krisen ramte mindre hårdt. Samtidig har de fleste selskaber brugt den vanskelige økonomiske periode på at gå forretningen igennem og skåret i omkostningerne.

Det har ført til en bemærkelsesværdig fremgang i indtjeningen. De 23 virksomheder har næsten fordoblet overskuddet på fem år til tæt ved 70 milliarder kr.

Udviklingen kan også aflæses i tallene for danske investeringer i udlandet, fremhæver cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen.

Har har fundet frem til, at danske virksomheder siden 2007 har investeret hele 350 milliarder kr. i udlandet, mens udlandet i samme periode kun har investeret for 100 milliarder kr. i Danmark, når der medregnes koncernlån.

Udviklingen bekymrer Helge J. Pedersen

»Tallene illustrerer med al tydelighed, at regeringen har gjort ret i at gå reform-amok og satse alt på at få udvidet arbejdstyrken i tide og nedsat produktivitetskommissionen. Men også, at det næppe rækker til megen fremgang, hvis ikke investeringsstrømmen også meget snart vender snuden mod de hjemlige havne,« skrev Helge J. Pedersen for nylig i en analyse.

Konkurrenceevnen halter

Den gode udviklingen hos de enkelte virksomheder glæder administrerende direktør hos DI, Karsten Dybvad. Men han fremhæver også, at investeringerne gerne skulle gå begge veje, sådan at vi også får flere investeringer fra udlandet.

»Det kræver, at vi får en bedre konkurrenceevne og at det bliver mere attraktivt at investere herhjemme,« siger Karsten Dybvad.

Martin Jes Iversen, lektor ved CBS, mener, at der skal findes en løsning på, hvordan udviklingen bliver vendt. De store selskabers succes skal smitte af på antallet af danske arbejdspladser.

 »Det er en meget alvorlig udvikling økonomisk, men også politisk, socialt og kulturelt. Det bør være allerhøjest på dagsordenen i de kommende år. Vi skal kigge på rammeforholdene så danske og udenlandske virksomheder vil investere i Danmark. Vi skal sikre, at konkurrenceforholdene har et niveau, som gør, at den næste fabrik ikke kommer til at ligge i Kina, men i Danmark,« siger Martin Jes Iversen.

Lars-Erik Skovgaard og Jens Ruskov (Research) har også bidraget til denne artikel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere