Del : SMS
Berlingske Business

Stor interesse for grøn investeringfond

11BUSditlev-engel-20140923-.jpg
Ditlev Engel er bestyrelsesformand for den milliardtunge fond. Foto: Kim Haugaard,

På bare tre måneder har dansk virksomheder meldt sig til den Danmarks Grønne Investeringsfond med projekter for 500 mio. kroner. De små- og mellemstore virksomheder er dog bange for at blive glemt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Intelligent belysning, bedre kølesystemer eller mere miljøvenlige skibsmotorer. Det er nogle af de grønne investeringer, som rigtig mange virksomheder foretager i disse år. Investeringerne fører ofte besparelser med sig, de ser godt ud i CSR-regnskabet, og så er der tilmed politisk vilje til at gennemføre dem.

Som led i aftalen om »Et grønnere Danmark« oprettede Folketinget i 2014 Danmarks Grønne Investeringsfond, som officielt indledte sit arbejde i juni i år, og allerede nu er der stor interesse for fonden.

På blot tre måneder har danske virksomheder meldt ind til fonden om potentielle projekter, der har et samlet finansieringsbehov på op mod 500 mio. kroner.

»Overskriften er overvældende interesse. Det går både på brancheniveau og størrelsen af virksomheder. Den halve milliard koncentrerer sig om et antal større kunder, det er i niveauet 25-30 koncerner. Og når man så begynder at kigge på tallene, så er den enkelte transaktion gennemsnitligt ganske stor,« siger Michael Zöllner, der er erhvervskundedirektør i fonden:

»Det er store projekter fra virksomheder, som har det som en integreret del af deres strategi. Det flugter med det, vi er sat i verden for.«

Grøn løftestang

For enden af fondens bestyrelsesbord sidder den tidligere Hempel- og Vestas-direktør Ditlev Engel, der i sidste ende skal være med til at gennemgå de mange forslag til investeringer, som er rullet ind til fonden.

»Når man siger grøn, så kan det sætte mange tanker i gang. Vores definition af grøn er, at man skal kunne skabe mere med mindre,« siger Ditlev Engel.

Bestyrelseformanden udlægger tre retningslinjer, som fonden følger, når de skal uddele penge til investeringerne. Projekterne skal for det første være økonomiske holdbare, for fonden skal have en forretning ud af sine lån. Desuden skal projekterne reducere påvirkningen på miljøet, og så skal de kunne skaleres op, så investeringen bliver en værdi for selskabet, og ikke bare en energibesparelse:

»Jeg er stor fortaler for, at vi faciliterer, at danske virksomheder rykker højere op i værdikæden på tværs af brancher. Vi tror, der er nogle muligheder for at udvikle erhvervspotentialet på den måde og dermed også værdien for samfundet,« siger Ditlev Engel.

Energiinvesteringer er i det hele taget oppe i tiden. Først på sommeren skrev Berlingske Business om investeringspotentialet for erhvervslivet, og her vurderede ingeniørforeningen, at 16 procent af det samlede energiforbrug i erhvervslivet kunne effektiviseres væk – hvilket kunne oversættes til ni milliarder kroner.

SMVer: Husk os

De 500 mio. kroner, som Danmarks Grønne Investeringsfond hidtil har fået ansøgninger om, fordeler sig ifølge erhvervskundedirektør Michael Zöllner på en række store transaktioner. Danmarks Grønne Investeringsfond har stadig til gode at uddele sine første kroner, men hos Håndværksrådet, der repræsenterer små- og mellemstore virksomheder i Danmark, er man bange for, at SMVer på sigt bliver overset.

»Det går igen over alt, når der skal uddeles midler. Pengene går fortrinsvist til store virksomheder, fordi det er nemmere. Som embedsmand har man sin ryg dækket, når man giver midler til store virksomheder, fordi man tænker, at der ikke kan gå noget galt,« siger chefen for Håndværksrådets internationale afdeling, Jens Kvorning, »På den måde er der generelt en bias imod små virksomheder, fordi man anser dem som usikre.«

Danmarks Grønne Investeringsfond har en investeringsramme på fem milliarder kroner

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere