Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Stor forskel på hvor meget bilerne steg i pris i 2002

Bilpriserne eksploderer. Sådan skrålede importørerne i begyndelsen af 2002. Men nu viser de tørre tal, at

det slet ikke gik så galt.



En gennemgang af samtlige anmeldte nye personbiler i Danmark, som Danmarks Automobilforhandler

Forening DAF har foretaget, viser en gennemsnitlig prisstigning på 3,8 procent siden 1. januar 2002 for alle bilmærker

og -modeller taget under et.



I samme periode er forbrugerindekset steget med 3,2 procent. I DAFs beregninger er medtaget flere

tusinde bilmodeller, som både var på markedet ved begyndelsen af år 2002 og i slutningen af 2002.



Prisstigningerne

på 3,2 procent er faktisk helt på linie med de foregående år. Dykker man ned i EU''s officielle talmateriale,

der viser bilpriserne i de forskellige medlemslande viser det sig, at bilpriserne for Danmarks vedkommende i perioden fra 2000 til

slutningen af 2001 lå på 4,0 procent. DAF''s undersøgelse viser med andre ord, at situationen omkring bilpriserne har

været tæt på normal for 2002. Men blandt de enkelte mærker har der dog været store forskelle.











Meget

store forskelle

Hvis et bilmærke eksempelvis har lanceret en hel ny model i løbet af året, eventuelt med samme navn

som den tidligere model, er den nye models pris således frasorteret i DAFs undersøgelse, idet der som hovedregel ikke har

været tale om en næsten identiske bilmodel i forhold til tidligere.



Med til billedet af undersøgelsen hører

også, at der kun er medtaget prisstigninger i kalenderåret 2002.



Hvis eksempelvis et bilmærke i efteråret

2001 har sat bilpriserne op for 2002-modeller og igen har sat priserne op fra 1. januar 2003 fremgår det i undersøgelsen,

at der overhovedet ikke har været tale om prisstigninger i 2002.



Spredningen i de forskellige priser er meget meget stor.

Fra ingen stigninger for mange bilmærkers vedkommende til 17,9 procent for Fords vedkommende.



- Bilfabrikkernes drastiske

udmeldinger om prisstigninger i dette forår skyldes, så vidt vi kan skønne, først og fremmest harme eller

frustration over en ny EU-forordning for bilområdet, som EU har gennemført i dette efterår, siger DAFs administrerende

direktør, Preben Kjær.

Harmonisering

Efter den nye forordning må bilfabrikkerne slippe noget af deres

jerngreb over for det europæiske bilmarked og de europæiske bilforhandlere.



Dette betyder at de europæiske

bilpriser før afgifter i løbet af kort tid vil blive harmoniseret, og derfor har fabrikkerne varslet store prisstigninger

i lande, hvor bilpriserne før afgifter har været sat lavt.



- Men at det ikke er gået så galt skyldes

nok først og fremmest, at de enkelte bilimportører godt ved, at man kan forhøje sin pris så meget, at kunderne

forsvinder. Derfor vil balanceakten mellem prisstigninger, og hvad kunderne er villige til at betale for en ny bil utvivlsomt fortsætte i

2003, mener Preben Kjær.

Prisstigning på biler

Så meget steg de 10 mest solgte mærker i gennemsnit:



Peugeot

3,2 pct.



Opel 3,0 pct.



Toyota 6,6 pct.



Fiat 1,8 pct.



VW 3,2 pct.



Renault 6,6 pct.



Citroen 5,0

pct.



Suzuki 1,3 pct.



Ford 17,9 pct.



Mercedes 1,5 pct.



Kilde: DAF

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen