Del : SMS
Berlingske Business

Stigende privatforbrug skaber arbejdspladser

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d
ARKIVFOTO. Foto:

Bag den stigende dankortomsætning ligger en vækst i privatforbruget. Det vil fortsætte i 2016 og vil bidrage til beskæftigelsen, siger økonomer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det stigende privatforbrug vil fortsætte i 2016 og fungere som en positiv spiral for økonomien, hvor bl.a. beskæftigelsen vil blive øget. Det vurderer flere økonomer.

»Den relativt pæne fremgang i det private forbrug vil fortsætte ind i 2016, tror jeg – også fordi vi har et noget stærkere arbejdsmarked for tiden, end vi har haft i relativt lang tid. Og så har vi en ultralav rente, som også har været med til at understøtte både privatforbruget og så sandelig også udviklingen på boligmarkedet,« siger Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea.

Effekten vil blandt andet være, at der skabes flere arbejdspladser, mener han.

»Et stigende privatforbrug er jo en forudsætning for vækst i det hele taget i dansk økonomi, fordi privatforbruget udgør næsten halvdelen af den samlede økonomiske aktivitet. Så det er meget vigtigt, at der kommer gang i privatforbruget. Det kan være med til at øge beskæftigelsen inden for handelssektoren, altså detailsektoren, men det kan også være andre steder i økonomien, at der skal produceres mere for at tilfredsstille det øgede forbrug. Så det giver en positiv spiral i økonomien, at der kommer mere gang i privatforbruget,« siger han.

Betalingskort

Nye tal for dankortomsætningen i 2015 viser en kraftig vækst fra 2014 til 2015 på knap 25 mia. kr. eller 7,4 procent, men væksten i selve privatforbruget er ikke lige så stor, siger Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank. Det skyldes blandt andet, at mobilbetalinger via betalingstjenesten MobilePay kører på dankortsystemet, og derfor vil penge overført mellem to privatpersoner tælle med i dankortomsætningen, selv om der ikke er tale om et forbrug. Derfor skal tallene renses for den del.

»Ser man på de seneste tre måneder af året, signalerer dankorttallene en forbrugsvækst på ca. 0,4 pct. Det er jo ikke noget, der får folk til at blive blæst ned af stolen af forbrugsopsving, men det er da en okay fremgang,« siger Las Olsen, der også forventer, at den moderate fremgang i privatforbruget vil fortsætte i 2016.

»Der er ikke nogen grund til at tro andet, fordi dét, der har drevet forbrugsopsvinget sidste år, har været, at vi har fået flere penge mellem hænderne. Lønvæksten er ikke så høj, men den er meget højere end prisvæksten, fordi der næsten ikke er nogen inflation. Det er bl.a. faldet i olieprisen, der trækker ned, hvilket betyder, at vi reelt set har flere penge at bruge. Det medfører så også, at vi bruger flere penge.«

Tidligere betød stigende privatforbrug et behov for flere ansatte i butikkerne, men sådan er det ikke nødvendigvis længere, fordi en stor del af handlen er flyttet over på internettet, siger Helge J. Pedersen.

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

»Stort set alt, hvad du køber på nettet, er varer, der går direkte fra producenten til dig. Det kan godt være, at der skal ansættes nogle lagerarbejdere til at holde styr på de store lagre, men der er ofte et forretningsled, som ellers ville give anledning til meransættelser i forretningerne, der bliver sprunget over, og det er også en af årsagerne til, at detailhandlen føler sig meget udfordret af internethandlen for tiden,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere