Berlingske Business
LIVE
BREAKING 10:58 Ny fyringsrunde i Telenor

Statsrevisorerne vil have evalueret erhvervstilskud

Krav. Videnskabsministeriet skal være bedre til at evaluere indsatsen for at fremme innovationen i landets virksomheder, påpeger statsrevisorerne i ny rapport.

Videnskabsministeriet er gode til at sætte nye initiativer i søen, der kan fremme innovationen i de danske virksomheder. Men ministeriet er ikke gode nok til at få evalueret, om de mange ordninger virker efter hensigten.

Sådan lyder konklusionen i en helt ny rapport fra statsrevisorerne, som netop er blevet offentliggjort.

I rapporten har statsrevisorerne set på, hvor gode Videnskabsministeriet er til at skabe samspil mellem videninstitutioner og erhvervsliv via diverse erhvervsfremme-ordninger. Det er sket ved at sætte seks forskellige initiativer under lup.

Det drejer sig blandt andet om Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, erhvervs-PhD'ere samt Jysk-Fynsk it-satsning.

Statsrevisorerne skriver, at ministeriet generelt er gode til at følge op på, om initiativerne i sig selv er vellykkede.

Men problemet er, at ministeriet primært fokuserer på, om de enkelte initiativer bliver gennemført som planlagt.

Derimod ser man stort set ikke på, om ordningerne har den ønskede effekt for erhvervslivet.

Det til trods for, at Danmark er blandt de lande i OECD, som er mindre gode til at skabe sammenhæng mellem erhvervslivet og videninstitutionerne.

Statsrevisorerne fremhæver videre, at regeringen i forbindelse med arbejdet i Globaliseringsrådet har gennemgået innovationsområdet og udarbejdet en række analyser.

Men i de analyser bliver der hellere ikke set på, om der er blevet skabt tættere bånd mellem forskere og erhvervsliv i Danmark.

Alle ordninger skal granskes

I både Dansk Industri (DI)og Dansk Handel & Service (DHS) er man meget enig med rapporten fra statsrevisorerne.

Men de to organisationer ser meget gerne, at en fremtidig evaluering af erhvervsfremme-ordningerne under Videnskabsministeriet bliver udviddet, så den kommer til at omfatte samtlige de ordninger, der bliver tilbudt de danske virksomheder. Også dem fra de øvrige ministerier.

Som tidligere beskrevet i ErhvervsBladet drejer det sig om 51 ordninger fordelt på otte forskellige ministerier. Den samlede bevilling til initiativerne på omkring 2,1 mia. kr. om året.

De 22 af ordningerne hører til under Videnskabsministeriet.

- De mange ordninger skal selvfølgelig evalueres, og vi håber, at Videnskabsministeriet tager kritikken fra revisorerne positivt til sig. Men det vil være godt, hvis en fremtidig eva-luering bredes ud, så den kommer til at omfatte ordninger under alle ministerier. På den måde vil man kunne få et samlet billede af, hvilke initiativer, som eventuelt ikke virker, siger forskningschef i DI, Charlotte Rønhof.

Beskæftigelsesterapi

Chefkonsulent i DHS Jannik Schack Linnemann er enig.

- Vi skal have fundet ud af, hvad vi får for de penge, der bliver ofret på de forskellige ordninger. Vores erhvervsfremme skal ikke udvikle sig til en beskæftigelsesterapi for de offentligt ansatte. Måske har nogle af initiativerne overlevet sig selv, og så skal de enten laves om eller fjernes, siger Jannik Schack Linnemann.

Han fremhæver i lighed med Charlotte Rønhof, at der er behov for en samordning af de mange ordninger på tværs af ministerierne. Herudover skal der gang i en markedsføring over for virksomhederne, så de bliver bekendt med de enkelte initiativer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen