Del : SMS
Berlingske Business

Star Wars-film sender Disneys indtjening mod stjernerne

GERMANY TOY FAIR
Disney-koncernen opkøbte filmmanden George Lucas' berømte filmstudie tilbage i 2012 for omkring 4 milliarder dollar. Foto:

Walt Disney blev i første kvartal af det forskudte regnskabsår hjulpet godt på vej af den nye Star Wars-film.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selskabet bag Star Wars, Walt Disney, er kommet forrygende ud af det seneste kvartal med en rekordhøj indtjening.

Det oplyser Disney i sit regnskab tirsdag aften ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Disney omsatte i første kvartal af det forskudte regnskabsår for svimlende 15,24 milliarder dollar, svarende til cirka 101 milliarder kroner.

Det er knap to milliarder dollar mere end samme periode sidste år.

Star wars

Det gode resultat skal i høj grad tilskrives filmen "Star Wars: The Force Awakens", der blev en kommerciel kæmpesucces verden over, lyder det fra Disneys administrerende direktør og bestyrelsesformand, Bob Iger.

»Ført an af den fænomenale succes med "Star Wars" leverede vi den højeste indtjening på et kvartal i selskabets historie. Vi er meget tilfredse med vores resultater«, siger han i regnskabet.

"Star Wars: The Force Awakens" nåede ifølge Variety forleden en indtjening på over to milliarder dollar verden over.

INDIA-ARTS-CINEMA-STARWARS

To milliarder-mærket er bemærkelsesværdigt, fordi Star Wars så lander i kategori med filmene "Titantic" og "Avatar" i kampen om at være de mest indtjenende film i verden målt på billetsalg.

På førstepladsen blandt de meste indtjenende film er David Camerons "Avatar" med cirka 2,8 milliarder dollar, mens "Titanic" af samme instruktør lander på en andenplads med cirka 2,2 milliarder dollar.

Disney-koncernen opkøbte filmmanden George Lucas' berømte filmstudie tilbage i 2012 for omkring 4 milliarder dollar.

Star Wars premiere

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere