Del : SMS

Stærk luftfart afgørende for dansk erhvervsliv

Piloter_SAS_Business
Piloterne i SAS udtrykker stor vilje til at forhandle om besparelser, hvor der "uhensigtsmæssige" udgifter i selskabet, men et ultimatum vil de ikke her og nu skrive under på. Foto:

Det er et afgørende rammevilkår for danske virksomheder, at vi har stærke luftfartsforhold. Det sikrer opkobling til fjerne markeder og gør det nemmere at tiltrække investeringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun vigtigt for medarbejderne, hvad der sker med SAS i fremtiden. Det har nemlig afgørende betydning for Danmark og dansk erhvervsliv, at vi har gode luftfartsforhold og et knudepunkt i København, fordi det er befordrende for mobilitet og adgangen til fjerne markeder. Derudover er det en vigtig parameter i en international økonomi, der bliver tættere og tættere forbundet, når det kommer til at tiltrække udenlandske investeringer, som skaber dansk produktion, danske arbejdspladser og tilfører viden. Det er meldingen fra flere eksperter, som Berlingske Business har talt med. En af dem er Michael Svane, branchedirektør i DI. »Vi ved fra internationale undersøgelser, at tilgængelighed – altså hvor finmasket og internationalt et rutenetværk er – har afgørende betydning for beslutninger om at foretage investeringer og for lokalisering af virksomheder. Derudover har det også gavnlig effekt, når danske virksomheder skal knytte eksportkontakter på nye og fjerne markeder. Dette kan sikres ved, at SAS ikke bare kommer helskindet igennem det her, men også begynder at udvikle sig og får penge til at investere i nye fly og nye ruter, som jeg med glæde noterer mig er en del af planen. Det har afgørende strategisk betydning for dansk erhvervsliv,« siger Michael Svane. Vækst- og erhvervsminister Annette Vilhelmsen (SF) understreger også vigtigheden af adgangen til de udenlandske markeder og arbejdskraft for dansk erhvervsliv. »Gode internationale flyforbindelser har stor indflydelse på danske virksomheders mulighed for at møde nye kunder og leverandører samt hente højtuddannet udenlandsk arbejdskraft til Danmark. Samtidig er flyforbindelser vigtigt for udenlandske virksomheders beslutning om investeringer i Danmark,« siger hun. »Regeringen har derfor også indgået aftale om, at arbejdet med at tiltrække nye, internationale flyruter til Danmark støttes med yderligere 22 mio. kroner som en del af finanslovsaftalerne,« tilføjer ministeren.

Stor økonomisk værdi

Direktør hos Københavns Lufthavne, Thomas Wolbye, er enig i den tese. »SAS er, sammen med de øvrige flyselskaber, med til at skabe et rutenetværk i Danmark, som i forhold til landets størrelse er et af de største i Europa. Det har en vigtig samfundsmæssig betydning, fordi vi ved, at flyruter skaber økonomisk vækst,« siger han til business.dk. Copenhagen Capacity fik sidste år udarbejdet en rapport af Copenhagen Economics, der viser, at ti ruter til eksempelvis Miami og San Francisco ville have en værdi for Danmark på 587 millioner kroner om året, hvis de blev oprettet. Et andet eksempel er oprettelsen af ruten mellem København og Shanghai, som blev etableret af SAS sidste år. Siden er den kinesiske turisme steget med 33 procent. »Det er et helt konkret eksempel på, hvor vigtigt det er for dansk erhvervsliv. Som perspektiv kan man se på Singapore, en lilleputstat i Asien, som alligevel har drevet det vidt. Mange virksomheder har placeret deres regionale hovedsæder i landet og dækker langt større markeder derfra såsom Kina, Korea og Australien. Det skyldes, at Singapore er meget global med sine lufthavnsaktiviteter,« siger direktør i Copenhagen Capacity,« Claus Lønborg.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere