Del : SMS
Berlingske Business

Spionage truer danske virksomheder

2003spion

Ny undersøgelse viser, at danske virksomheder i stor stil udsættes for virksomhedsspionage. Eksperter i IT-sikkerhed og industrispionage peger på Kina som den store spionage-synder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder skal i stigende grad indstille sig på, at udenlandske virksomheder og regeringer udøver spionage. Sådan lyder meldingen fra eksperter i IT-sikkerhed, som bakkes op af en ny undersøgelse, som viser, at op mod hver tredje virksomhed herhjemme har været udsat for forsøg på virksomhedsspionage.

Bag undersøgelsen står Dansk IT, som har spurgt 700 IT-chefer og sikkerhedschefer i danske virksomheder. 46 virksomheder har svaret på undersøgelsen. Af dem har 29 procent oplevet forsøg på industrispionage. I halvdelen af tilfældene lykkedes spionagen. Hver tredje ved ikke, om spionagen lykkedes, mens 17 procent svarede »nej« til, om spionagen lykkedes.

2003spionage

Samtidig svarer 86 procent, at de forventer, at udenlandske efterretningstjenester spionerer mod danske virksomheder. Mistanken retter sig især mod USA og Kina, som hver fjerde af de adspurgte specifikt angiver som hovedmistænkt. 53 procent svarer, at der er høj eller nogen risiko for, at virksomheden udsættes for virksomhedsspionage.

»Vi er overraskede over, at så mange siger, at de har oplevet forsøg på industrispionage. Det er et kraftigt fingerpeg om, at mange danske virksomheder oplever faren for industrispionage som yderst reel,« forklarer direktør i Dansk IT, Per Andersen.

Det er imidlertid ikke kun herhjemme, at virksomheder udsættes for cyberangreb og spionage. Også i Norge meldes der om en stor stigning i cyberkriminaliteten. Norges Nationale sikkerhedsmyndighed udgav tirsdag direktoratets tilstandsrapport for 2013.

Af den fremgår det, at antallet af alvorlige hackerangreb mod centrale virksomheder som myndigheder, forsvarsindustrien og teknologivirksomheder er fordoblet på tre år. Samtidig beskriver rapporten, at flere af angrebene har været i gang i flere år, før de er blevet opdaget og stoppet.

Et stort problem

Thomas Lund-Sørensen, chef i Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste, bekræfter, at virksomhedsspionage er et stort problem herhjemme.

»Undersøgelsen bekræfter to ting. For det første, at cyberangreb er alvorlige og udgør en væsentlig trussel mod danske virksomheder. For det andet tyder undersøgelsens lave svarprocent på, at cyberangreb er noget virksomhederne nødig vil forholde sig til eller melde ud om,« forklarer Thomas Lund-Sørensen.

»I dag må udgangspunktet for de fleste af virksomhederne være, at man er eller vil komme ud for cyberangreb. Det er ikke et spørgsmål om, men om hvornår. Det bliver virksomhederne nødt til at forholde sig til,« siger Thomas Lund-Sørensen og henviser til CFCS’ hjemmeside, hvor virksomheder kan finde rådgivning i forhold til virksomhedsspionage.

FRANCE-BRAZIL-SWEDEN-DEFENCE-FILES

Center for Cybersikkerhed laver løbende trusselvurderinger, og her har tendensen de seneste år været, at truslen fra cyberkriminalitet og spionage er stigende. Særlig tegner Kina sig for en markant trussel.

Tidligere har det amerikanske konsulenthus Mandiant udgivet rapporten »APT1, Exposing One of China’s Cyber Espionage Units«. I rapporten analyserer Mandiant avancerede, vedholdende angreb (Advanced Persistent Threats, APT). De har analyseret hundredvis af tilfælde og er overbevist om, at de avancerede angreb kommer fra Kina, og at den kinesiske regering må formodes at yde økonomisk bistand til grupperne bag.

I rapporten nævnes både Norge og Danmark som mål for den kinesiske spionage og cyberkriminalitet.

Halvdelen venter spionage

Dansk Industri oplyser, at de oplever en stigning i cyberkriminalitet og jævnligt får henvendelser fra virksomheder, som får deres produkter kopieret eller deres kommunikation opsnappet. De kan dog ikke genkende en så markant stigning, som Dansk IT peger på.

Dansk Industri lavede i december en undersøgelse i IT-, tele- og elektronikbranchen. Her spurgte de, om debatten om Edward Snowden og USAs overvågningsprogrammer havde indflydelse på virksomhedernes IT-sikkerhed.

Her svarede omtrent hver tredje, at de ville lave justeringer af virksomhedens politikker og teknologier på IT-sikkerhedsområdet. Ligeledes svarede omkring hver tredje, at det havde fået dem til at investere yderligere i IT-sikkerhed.

Knap halvdelen af ITEK-virksomhederne svarede i undersøgelsen, at de i høj eller i nogen grad havde en forventning om, at hackere kunne have en interesse i deres virksomhed.

Sikkerhedsselskaber oplever stigning

Hos revisionsselskabet KPMG fortæller partner Claus Andersen, at virksomhederne er blevet mere bevidste om cybertruslen.

»Vi kan se en stigende interesse hos virksomhederne i at få overblik over, hvad deres risiko og sikkerhed er, men det er ikke noget, vi fører statistik over,« siger Claus Andersen.

GERMANY-US-INTELLIGENCE-PROTEST-ANONYMOUS

»Vores billede er, at de største spionagetrusler kommer fra statsfinansierede aktører i eksempelvis Kina, men at øvrige stater ikke holder sig tilbage, hvilket også fremgår af nyhedsbilledet. Her peger rapporter og vurderinger på, at spionagen er meget velorganiseret. I forhold til berigelseskriminalitet er Østeuropa stigende aktive.«

Hos IT-sikkerhedsfirmaet CSIS forklarer direktør Peter Kruse, at de oplever en stor stigning i cyberkriminalitet.

»Der er helt bestemt tale om en stigning. Det kan vi både se i vores statistik og dataindsamling og i tilgangen af kunder. Vi ser en stigning af virksomheder, som anerkender, at de har været udsat for angreb og har brug for hjælp til at lokalisere problemet og isoleret det og smidt det ud,« forklarer Peter Kruse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere