Berlingske Business
LIVE
16:12 Foot Locker bliver straffet i afdæmpet rødt marked

Sparsommelighed kan bremse dansk vækst

sparegris
Hvis danskerne ikke bliver bedre til at bruge deres penge, kan opsvinget blive forhalet, advarer økonomisk vismand. Foto:

Opsvinget kan blive forhalet, hvis danskerne ikke bliver bedre til at bruge deres penge, advarer økonomisk vismand.

Tre ud af fire danskere har ikke tænkt sig at ændre deres personlige forbrug i 2014, hvor der ellers er spået lidt bedre økonomiske tider. Der er faktisk et lille flertal af danskere, der vil reducere forbruget, viser en meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Jyllands-Posten.

Og det kan godt gå hen og blive et problem for det varslede opsving, siger Michael Svarer, der udover at være professor på Aarhus Universitet også er en af de fire økonomiske vismænd.

»Hvis målingen er retvisende, passer det skidt med vores prognose, som viser en stigning i det private forbrug i 2014. Og da det private forbrug udgør omkring halvdelen af den samlede efterspørgsel, er det afgørende for den overordnede vækst,« siger han til Jyllands-Posten.

Deflation

Michael Svarer vil trods sin titel af vismand dog ikke direkte råde danskerne til at bruge flere penge, hvis de ikke har lyst til det.

»De skal gøre, hvad de synes er fornuftigt. Men vi vurderer samtidig, at det generelt er fornuftigt nok at øge det private forbrug, fordi danskerne har så meget opsparing, og fordi økonomien generelt vil blive bedre i 2014,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen