Del : SMS
Berlingske Business

Sparsommelighed kan bremse dansk vækst

sparegris
Hvis danskerne ikke bliver bedre til at bruge deres penge, kan opsvinget blive forhalet, advarer økonomisk vismand. Foto:

Opsvinget kan blive forhalet, hvis danskerne ikke bliver bedre til at bruge deres penge, advarer økonomisk vismand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre ud af fire danskere har ikke tænkt sig at ændre deres personlige forbrug i 2014, hvor der ellers er spået lidt bedre økonomiske tider. Der er faktisk et lille flertal af danskere, der vil reducere forbruget, viser en meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Jyllands-Posten.

Og det kan godt gå hen og blive et problem for det varslede opsving, siger Michael Svarer, der udover at være professor på Aarhus Universitet også er en af de fire økonomiske vismænd.

»Hvis målingen er retvisende, passer det skidt med vores prognose, som viser en stigning i det private forbrug i 2014. Og da det private forbrug udgør omkring halvdelen af den samlede efterspørgsel, er det afgørende for den overordnede vækst,« siger han til Jyllands-Posten.

Deflation

Michael Svarer vil trods sin titel af vismand dog ikke direkte råde danskerne til at bruge flere penge, hvis de ikke har lyst til det.

»De skal gøre, hvad de synes er fornuftigt. Men vi vurderer samtidig, at det generelt er fornuftigt nok at øge det private forbrug, fordi danskerne har så meget opsparing, og fordi økonomien generelt vil blive bedre i 2014,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere