Del : SMS
Berlingske Business

SP-penge reddede det danske forbrug

pix-SP-penge shopping-biz
Foto:

Stik mod hvad mange økonomer har sagt og påstået, har frigivelsen af SP-ordningen stimuleret det private forbrug på massiv vis. Det viser en ny undersøgelse fra forskere på Københavns Universitet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Overraskende mange danskere har futtet hele tvangsopsparingen SP af på restauranter, rødvin, rejser og andet forbrug, viser ny undersøgelse.

Alene sidste år blev det private forbrug således løftet med næsten 16 milliarder kroner i kølvandet på udbetalingen af de mange SP-penge. Det svarer til, at 60 procent af alle de 26,3 milliarder kroner, som er udbetalt fra SP-ordningen, er omsat til forbrug, hvilket har løftet det private forbrug med så meget som to procent.

Det er tre forskere fra Københavns Universitet, professor Claus Thustrup Kreiner, professor David Dreyer Lassen og lektor Søren Leth-Petersen, der har påvist dette på baggrund af interview med hele 6.000 personer.

Stribevis af økonomer har ellers kritiseret frigivelsen af SP-pengene for at være en dårlig og usikker måde at stimulere det private forbrug.

Helt vildt

Det var med Forårspakke 2.0, at SP-pengene blev sluppet løs, og i snit fik alle danskere udbetalt 9.735 kroner fra ordningen. Blandt de interviewede var de gennemsnitlige udbetalinger dog lidt større, nemlig 11.112 kroner.

»At 60 procent har fået noget til forbrug er helt vildt. Der er ikke noget, som tyder på, at folk ikke har været glade for denne ordning. Hele 80 procent af alle pengene blev da også hævet med det samme,« siger Søren Leth-Petersen.

Det private forbrug faldt sidste år med hele 4,6 procent. Men det ville være faldet betydeligt mere, hvis der ikke var åbnet for adgang til at hæve SP-pengene. Det ville så også have sendt arbejdsløsheden mere i vejret og gjort den aktuelle krise betydeligt værre.

Finansministeriet skønnede, at kun fem til seks milliarder af de mange SP-kroner ville blive brugt, men det tal blev næsten tre gange så stort. »Så der er virkelig sket noget med det private forbrug som følge af, at denne ordning blev ophævet,« siger Søren Leth-Petersen.

Den rette medicin

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) glæder sig over, at SP-pengene i den grad har stimuleret dansk økonomi.

»Det var den helt rette medicin på det helt rigtige tidspunkt. Vi har reddet mange arbejdspladser,« siger hun.

Hun tilføjer, at oppositionen burde få røde ører, når den læser undersøgelsen. For de forsøgte i store dele af 2009 at tale forslaget helt ned under gulvbrædderne.

Andelen af personer, som har brugt deres SP-penge, er særligt høj blandt unge med gæld til banker, stormagasiner eller lignende steder. Omvendt er der en lidt lavere andel af de ældre, der har vekslet de frigivne penge til forbrug og fornøjelser, viser undersøgelsen.

Af samme grund vurderer de tre forskere, at man ikke kan vente samme store effekt, hvis også tvangsopsparingen LD blev frigivet. Unge har nemlig en større forbrugstilbøjelighed end ældre.

Amerikansk model

I USA er der også udarbejdet undersøgelser af, hvordan folk har reageret, da de i 2008 og også tidligere end dette fik en særlig skatterabat, som svarede til at få en check ind af brevsprækken på 3.000 kroner.

Her var det 30 procent af de udbetalte beløb, som blev forbrugt med det samme. Men SP-ordningen var speciel, fordi det var folks egne penge, de fik retur. SP-ordningen blev indført i 1998 i forbindelse med vedtagelsen af den såkaldte Pinsepakke, der også reducerede værdien af rentefradraget.

Stemmerne til indgrebet kom fra Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialdemokraterne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere