Del : SMS
Berlingske Business

Sønderjysk industri ligger på forkant til det tyske marked

lamper
Lampevirksomheden Okholm Lighting eksporterede sidste år hver tredje lampe til det tyske marked, fortæller virksomhedens direktør, Peter Okholm. Foto:

Tønder Kommune opfylder alle krav for at blive kaldt en udkantskommune. Alligevel er det, som om flere af områdets industrivirksomheder ikke har opdaget det. Den korte afstand til Tyskland er afgørende for succesen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Er man først kommet til Tønder, er næste skridt at få våde tæer eller lære at tale tysk. Kommunen ligger i det yderste hjørne af Danmark grænsende op til Vadehavet mod vest og Tyskland mod syd, og som i så mange andre yderområder kæmper kommunen med lavt uddannelsesniveau og fraflytninger i stor stil.

Siden 2007 har der været en negativ befolkningsvækst på fire procent, og beregninger viser, at andelen af borgere i kommunen under 24 år vil falde med 13 procent de næste to årtier. Og det er, selv om der på landsplan vil være en svag stigning.

Den anden udfordring er uddannelses-niveauet. Tønder Kommune ligger femtesidst i Danmark, når man sammenligner andele af befolkningen, der har taget en videregående uddannelse, og på trods af at boligpriserne er steget siden 2007, ligger næsten 60 procent af tilflytterne i indkomstgruppen under 100.000 kroner. Men alt er ikke skidt i det sønderjyske, og det har blandt andet den lokale metalindustri stor del i.

I 1975 valgte Norsk Hydro at etablere sig i Tønder, og i kølvandet opstod en lang række underleverandørvirksomheder. De to Hydro-virksomheder, Hydro Aluminium Tønder og Hydro Aluminium Precision Tubing, der i dag ligger i området, beskæftiger omkring 700 mand, og sammen med den anden store aluminiumsspiller, Benteler, var der sidste år en direkte aluminiumsomsætning på mere end to milliarder kroner, og det smitter af på underleverandørerne.

»Man taler tit om, at store virksomheder giver nogle følgearbejdspladser. Hvor mange Hydro har givet i Tønder, tør jeg ikke gætte på, men det er signifikant,« siger Mads Bonde Hansen, næstformand i DI Sønderjylland og administrerende direktør i Hydro Aluminium Tønder.

Let metalindustri

En af de virksomheder, der er opstået i kølvandet på de store industrivirksomheder i området, er Finsø Maskinfabrik i Bredebro, som blev stiftet i 1997. Efter at være begyndt med kun at stå for reparationer og vedligeholdelse af industriens maskiner, har virksomheden udviklet sig til selv at levere dele og producere store presseværktøjer og specialmaskiner. Det er en forretning, der sidste år gav en omsætning på 38 millioner kroner, hvilket er en stigning på otte millioner kroner i forhold til året før, og det giver plads til udvidelser.

I perioden er medarbejderstaben blevet udvidet fra 32 til 44 mand, og efter planen skal der være 60 ansatte inden for to år, forklarer direktør Laurids Lauridsen.

»Vi søger næsten hele tiden, og vi ansætter også, selv om vi ikke har opslag ude. Vi ved, at vi får brug for arbejdskraften lige om lidt.« Selv er han uddannet økonom, men har lang erfaring i metalindustrien. Før skiftet til Finsø Maskinfabrik sidste år var han 24 år hos områdets store katalysator, Hydro.

Tyskland trækker

At Hydro Aluminium i sin tid blev placeret i Tønder skyldes dels godt politisk benarbejde, dels at virksomheden ville være tæt på det tyske marked, fortæller Mads Bonde Hansen fra Hydro Aluminium.

Ifølge ham nyder de sønderjyske virksomheder godt af det store naboland på to måder. Der er helt naturligt lettere adgang til arbejdskraft sydfra i regionen, og så er det et oplagt marked, når man er så tæt på.

»Direkte eller gennem vores kunder leverer vi blandt andet meget til den tyske automobilindustri. Det marked har stor betydning for os, men også for den sønderjyske industri som helhed,« siger han og fortsætter: »I forvejen spiller Tyskland en vigtig rolle for Danmark, men der er ingen tvivl om, at den er ekstra-ordinært stor for virksomheder, der er placeret i det sønderjyske område.«

En af de andre virksomheder, der nyder godt af den sydlige nabo, er lampeproducenten Okholm Lighting. En af deres hovedindtægtskilder har i mange år været at levere belysning til danske kirker, men i takt med at krisen har sneget sig ind i kirkeskibene, er ordrebunken fra den front i år blevet mindre. Den udfordring er blevet løst på grund af et vedvarende fokus på eksportmarkederne, der går flere år tilbage.

»Vi har hele tiden arbejdet ud fra, at vi skal øge vores eksportandel. Det går stille og roligt frem, og det er vi glade for,« siger direktør Peter Okholm og fortæller, at virksomheden sidste år eksporterede omkring hver tredje lampe og lysekrone - heraf en stor del til Tyskland.

Noget af det, som gør det let for lampeproducenten at navigere på det tyske marked, er, at der ikke er nogen sproglig barriere, fordi en stor del af den lokale arbejdskraft kan sproget eller ligefrem er tyskere. Den fordel var ikke kommet helt så naturligt, hvis ikke virksomheden havde ligget kun fem kilometer fra grænsen, understreger Peter Okholm.

»Tyskland er på mange måder et naturligt opland for os. Herfra er der jo kortere til Hamburg end til København, og så er sprogbarrieren væk, og det kan tyskerne godt lide. Selv om flere af dem nu godt kan tale engelsk, så holder de stadig mest af det tyske, og det er jeg da sikker på har betydning for os. Lidt frækt kan man sige, at det jo næsten er et hjemmemarked for os.«

Træls øgenavn

Fordi så mange virksomheder har stor kontakt med - og er afhængige af - Tyskland, kan flere af de lokale erhvervsfolk også kun ryste på hovedet ad betegnelser som »Afgrundsdanmark« og »den rådne banan«.

»Vi betjener nærområdet, og der er vækstvirksomheder nok hernede til, at vi både kan opretholde produktionen og udvide. Vores placering gør heller ikke noget i forhold til, når vi skal betjene vores udenlandske kunder. Så tager vi jo bare en flyver derhen, så jeg kan ikke se nogen ulemper ved at ligge her,« siger Laurids Lauridsen fra Finsø Maskinfabrik.

Mads Bonde Hansen, næstformand i DI Sønderjylland og administrerende direktør i Hydro Aluminium, ser heller ikke noget problem i beliggenheden. Flere af medarbejderne tager hver dag turen fra Østjylland, og selv kører han fra Odense til Tønder dagligt.

»Man kommer altså langt i Sønderjylland på en halv time,« griner han og sammenligner med, hvor lang tid folk gerne bruger i bilkøer på vej til og fra København i myldretiden.

Hydro-direktøren er godt klar over, hvordan statistikkerne ser ud for Tønder Kommune, og hvilke udfordringer der er for området, men udviklingen både undrer og ærgrer ham.

Lokale kvaliteter

»Jeg må konstatere, at de kvaliteter, der skal til for at drive virksomhed, bestemt er til stede hernede,« siger han og uddyber: »Folk hernede er stabile og loyale, og så bliver de lang tid i virksomhederne. Oven i det er der en slags indforstået mentalitet om, at hvis en kunde har brug for en løsning nu og her, er man nødt til at servicere vedkommende. Folk er af indstilling mere fleksible, end jeg har oplevet noget sted tidligere.«

Stor loyalitet og fleksibilitet er bestemt også nogle af årsagerne til, at store industrivirksomheder overlever i provinsen, mener han og henviser til både Vestas, LEGO, Grundfos og Danfoss.

Alle nyder de godt af deres opland, som selvfølgelig også nyder godt af de mange arbejdspladser.

»Det er synd, hvis de kvaliteter hernede skal udvandes, fordi alle gerne vil bo i et hus til fem millioner i centrum af København. Urbaniseringen, vi ser i Danmark lige nu, tilfører ikke rigtig nogen værdi længere, mener jeg. Stordriftsfordelene er udtømt. Nu tipper det bare over, og kvaliteten falder.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere