Del : SMS
Berlingske Business

Søgemaskinen Yahoo søger efter en køber til sig selv

YAHOO-RESULTS/
Yahoo CEO Marissa Mayer Foto:

Internetkæmpen Yahoo vil undersøge strategiske alternativer. Samtidig skal 15 procent af de ansatte væk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var en gang, hvor næsten enhver søgning på internettet begyndte på yahoo.com. Men selskabet bag, der har været med fra internettets begyndelse, har været på retræte længe og åbner nu op for at sælge sig selv.

Det fremgår af Yahoos årsregnskab for 2015. Regnskabet kommer sammen med en større omstruktureringsplan for Yahoo.

»Bestyrelsen støtter op om ledelsens indsats og den plan, der er fremlagt i dag«, skriver bestyrelsesformand Maynard Webb i regnskabet, men fortsætter:

»Bestyrelsen mener også, at det at udforske yderligere strategiske muligheder ved siden af arbejdet for at gennemføre strategien, er i aktionærernes bedste interesse. Vi vil nu indå i dialog om kvalificerede forslag.«

YAHOO-DIVESTITURE/

Selve regnskabet viser en lille stigning i omsætningen til 5,0 milliarder dollar. Men der er også et stort underskud på 4,4 milliarder dollar, som hovedsageligt er udløst af nedskrivninger på goodwill.

Den strategiske plan indebærer, at Yahoo vil nedbringe antallet af ansatte med 15 procent. Det betyder, at medarbejderstaben skal reduceres med omkring 1700.

Desuden vil Yahoo sælge sine kontorer i Madrid, Buenos Aires, Dubai, Mexico City og Milano.

Yahoo blev startet i 1994 af to studerende fra Stanford University. Selskabet var i slutningen af halvfemserne verdens mest populære startside for alle internetbrugere.

06BUSBagside-Nikesh-Arora-1.jpg

Siden da føjede Yahoo en søgemaskine og en mailservice til for at konkurrere med Google og den stribe af nye aktører, der er kommet til browser- og søgemaskinemarkedet.

Det er dog gået støt tilbage for Yahoo de sidste mange år, hvor omsætningen er faldet fra 7,2 milliarder dollar i 2008 til 4,6 milliarder dollar i 2014.

I 2014 fik Yahoo dog en enorm sum penge ind fra børsnoteringen af den kinesiske internetgigant Alibaba.

Ifølge Netmarketshare havde Yahoo i januar 2016 en markedsandel af søgemaskinemarkedet på 8,3 procent mod Googles markante 65,4 procent.

Aktierne i Yahoo blev inden dot.com-boblen brast i år 2000 handlet for over 100 dollar per aktie. Tirsdag handlede aktierne i 29 dollar.

pix-Marissa Mayer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere